HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 HD 650, Zu samt inuti Ear 90
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/14 :  20:43:52  Show Profile Send hal a Private Message
Utseende och komfort
Är tilltalad av designen. Grafitgrå lyster som ger ett stilenligt uttryck, lite tidlöst.

En liten smart detalj:
Uppe på vänster bygel vid HD 650-namnet finns tre utstående små prickar. För lätt identifiering även i mörkret. Sådana detaljer gillar jag. (syns på bilden ovan)
Komforten får inte högsta betyg.......än.
3.4 Newtons tryck är inte riktigt behagligt för mig. Med andra ord de klämmer åt rätt bra. Visserligen bättre än om det vore tvärtom.
Går nog att tänja ut lite försiktigt.
Ger annars ett väldigt stabilt och gediget intryck. Ja, det andas kvalitet.
Står "Made in Ireland" på insidan lurarna, hmmm trodde dom var tillverkade i Tyskland .
Jaha, då har man ett par Irländska hörlurar. Van Morrison, Enya och dom andra gör sig nog bra då .

Kort summering (innan vi går vidare till det viktigaste hur dom låter):
Ger ett tidlöst och gediget intryck. Andas kvalitet !
Skulle önska att kabeln skulle vara mer förändrad från 600 till 650-modellen. Åtminstone kunde Senn tillhandahålla lämplig uppgraderingskabel. Kunde vara lite mer bekväma, trycker för hårt.





Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/12/14 20:47:20
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/14 :  21:56:08  Show Profile Send hal a Private Message
Alla Sennheisers hörlurar tillverkas i en toppmodern fabrik i Tullamoore på Irland. Kan kanske bli en kombinerad Whisky- och hörlursresa, vem vet ? Bara man inte blir på örat...


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:28:18  Show Profile Send hal a Private Message
Hur låter dom del 1.

Skall nu med en amatörs fördomsfria öron försöka ge min subjektiva bild av dessa hörlurar.
Kan inte ge några jämförande intryck. Det kanske kommer i framtiden men inser att om man skall jämföra med exempelvis ett par andra hörlurar så skulle det ta lång tid i anspråk. Minst en veckas intensivt lyssnande är nog kravet i så fall.
Lyssnade med standardkablarna. Uppgraderingskablar typ Cardas, Equinox, Zu eller dom dyra Russandrews ligger långt i framtiden för mig. Först vill jag att hörlurarna skall testas av andra användare som kan ge mig en hint om vad jag skall börja testa.
Sedan ligger uppgradering med hörlursförstärkare närmast i framtiden.
Men jag är en person som vill skynda långsamt.
Signalkällan är en Vincent CD S3. Hörlurarna pluggas direkt in i min
gamla stabila och kraftiga trotjänare i form av en integrerad förstärkare. Upplever själv att den är relativt transparent i sin ljudåtergivning. Tonkontroller bortkopplade med direct-knappen.
Återkommer med info om förstärkaren i en annan tråd.
CD-skivorna jag spelat är olika skivor från High Fidelity, Lanois, Björk och andra som är välbekanta för mina öron, lite passager från olika skivor som ger mig ledtrådar till mina intryck.

forts följer...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/14 :  23:35:31  Show Profile Send hal a Private Message
Då kör vi:
Upplösning, detaljåtergivning:
Sanslöst bra, blev lite kaos i hjärnan till att börja med. Ovan som den var att hantera så mycket information på en gång. Kändes som jag var tvungen att träna in hjärnan på lurarna. Hmmm...bränna in hjärnan kanske.
Upptäckte bitar i musik som jag inte hört eller lagt märke till innan.
Ett exempel: Diana Krall "Live in Paris"; när publiken applåderar kan man nästan räkna antal händer. Det är som man lyssnar på en myrstack och hör alla myrstegen.
Helt fantastiskt !
Basen:
Otrolig och rapp dynamisk djupbas. Första gången jag hört "Shine" med Lanois på riktigt. Förvånande att ett par hörlurar är mäktiga att återge en bas på detta sätt, det trodde jag inte.

Mellanregistret:
Svårbedömt, känner att jag inte har erfarenheten att tolka det annat än att det låter mycket bra. Möjligen kan det lägre mellanregistret
fått stryka något på foten för den eminenta basen, men det är mest en känsla jag har.
Diskanten
Behaglig, detaljrik med avrundade toppar. Jag är van med en lite mer "stickig" och "vassare" diskant. Har fått det allmänna intrycket att lurarna är otroligt behagliga att lyssna med. Är ingen risk att bli lyssningstrött. Man kan höja volymen otroligt mycket utan att det blir riktigt obehagligt.
Mycket bred ljudbild som ger känsla av rummet där inspelningen gjordes.
Summarisk summering
Känns just nu som ett tryggt köp. Vill man ha en mer färgad kanske aggresiv, mer attackbetonad lur är det förstås inte rätt köp.
Tror den tilltalar dom som vill ha bra upplösning och transparens i musiken och ett behagligt, njutbart liv.
Tror också att det enbart kan bli bättre i de smärre tillkortakommanden som jag redogjort för här. Hörlursförstärkare och en uppgraderingskabel.
Har dock inte testat någon klassisk musik. Piano låter dock häpnadsväckande bra. Men återgivningen av en symfoniorkester och fioler bl a har jag inte hunnit med.
Vill gärna ha andras erfarenheter också.
Ursäkta min amatörmässiga framställan är rätt ny på detta och försöker utvecklas hela tiden...


Min "resa" med HD 650 fortsätter, får se vad jag tycker om några månader.





Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/12/14 23:41:10
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:29:44  Show Profile Send John a Private Message
Som entusiastisk 650-ägare så applåderar jag din recension! (Även om jag tycker du ska ta och sniffa lite till på lurarna ) Trevligt skrivet och kul läsning!

Med ändå mer förbehåll för att vara amatörmässig och med tillägget "tämligen oerfaren" så vill jag lägga till ett par saker som jag tycker är fantastiskt med 650:orna. Det som slår mig mest och som hal var inne på, är all info som lurarna förmedlar. Jag upplever rumsinformationen "kring" instrument och röster som helt enormt (med min begrämsade referensram ). Man hör påtagligt hur olika instrument i en produktion är inspelade med olika rumsakustik och olika efterklanger (inte alltid så snyggt produktionsmässigt kanske, men ändå). Det är också lätt att urskilja vad som ligger långt fram/bak i ljudbilden, utan att det för den delen är svårt att höra instrument och ljudmattor långt bak.

Jag uppgraderade en del andra saker samtidigt som lurarna (digkabel, op-ampar och signalkabel ) så att jämföra med mina tidigare erfarenheter av 600:orna är knappast rättvist. Men med den "vanliga" anläggningen som referenspunkt vill jag ändå hävda att där mellanregistret i 600:orna kunde vara hårt och lite otrevligt är 650:orna lena som babystjärtar och förmedlar ett djup i röster som är betydligt bättre (med förbehållet att mina övriga uppgraderingar bidrar till detta). Ibland kunde jag känna att jag fick sitta och "ducka" för hårda transienter i sången med 600:orna, men nu kan jag poppa hur högt som helst utan att "vara rädd", vilket stämmer med hals upplevelse. Kul också när man får så otroligt mycket mer (eller fler kanske man ska säga?) detaljer, utan att diskanten för den skull upplevs som påträngande eller vass.

Ja, jag är fortfarande lite nykär i mina lurar. Borde nog "nyktra till" lite innan jag ger omdömen så här, men man blir ju bara så entusiastisk! Driver själv med en Harmony Design EAR90 och det tycker jag funkar bra, även om jag tror att lurarna svarar upp mot betydligt dyrare prylar. Har dock ingen som helst tanke på att byta bort min EAR90...

Mitt råd till alla er som är sambosar, som ibland känner sig oroliga för vad grannarna ska tycka om ert lyssnande, som vill kunna vrida upp volymen ordentligt en tisdag natt (eller söndag morgon ), till er som bor lite för trångt och/eller har ett rum som ställer till det, er som har orimligt höra WAF-krav på era anläggningar, till er vill jag bara säga: åk och lyssna på ett par Sennheiser hd-650 med en schysst stärkare och en mysig källa! Kanske blir ni lika glada som jag?

/en john som snart ska packa ihop för julesemester i de stora skogarna

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:00:58  Show Profile Send hal a Private Message
Kul att du är så nöjd John.
Funderar själv på att så småningom uppgradera med kanske ett par Ear90. Skall först lyssna in mig, jämföra, hämta in information mm.
Kanske bygga en hörlursförstärkare vem vet. Har du några synpunkter om Ear90 som är intressanta ? Har du ngn uppgraderad kabel ?
Sedan blir jag nästan lite skeptisk när vi är så positiva (sådan är jag) så jag funderar på vad som kan kritiseras med HD 650.
Även om dom passar mig tror jag att det finns dom som kan uppleva dom som för behagliga, för medhårs och att dom skapar för lite adrenalin.
Sedan skulle det vara väldigt roligt att göra en test hemma med en hörlursförstärkare kontra direktanslutning i förstärkaren.
Blir nog en sådan test till våren. Nyfiken om det verkligen kan bli bättre...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:43:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Helt säkert får du ett betydligt bättre ljud med en separat lurstärkare "hal".

Bravo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/17 :  08:11:09  Show Profile Send hal a Private Message
Låter lovande Bravo.
Bättre komponenter bör ju göra mera tranparens.
Får bara vänja hjärnan vid dom nya hörlurarna, just nu är det min hjärna som är den begränsande faktor inte apparaterna.
Bör dock vara lätt att testa sedan när det är dags.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:41:53  Show Profile Send hal a Private Message
Japp, det känns bara bättre och bättre med de här hörlurarna.
Så då går vi vidare.
Efter en tripp på Ikea inhandlades detta huvud för 129:-. Fanns i två varianter. Jag valde detta som jag tyckte såg häftig ut.






Nu är pengar överförda till USA och nya kablar till hörlurarna är snart på väg, kommer med mera bilder då.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/04/06 22:48:42
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:55:00  Show Profile Send eliot a Private Message
- skall Du inte använda Ditt eget huvud ????

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/14 :  22:57:02  Show Profile Send hal a Private Message

Jo, det är klart !
Fast några minuter varje dag måste jag ju göra annat.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/03/14 23:00:12
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/03/17 :  11:17:05  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Snyggt huvud du köpte, vart en häftig inredningsdetalj!

Stereo Audio
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:20:31  Show Profile Send hal a Private Message
Då kom den då...
Från Utah till Indianapolis vidare till Memphis över Atlanten till Paris norrut till Hisings-Backa - Importgatan! och FedEx



Slutdestination Mölnlycke
Tre stycken hörlurskablar skall snart förgylla livet för tre Sennister.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/03/22 21:23:37
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:08:30  Show Profile Send hal a Private Message
Snabbt hem och packa upp.
Första intrycket:
Otroligt fin lyster i kabeln och den känns mycket lättare än jag trodde.



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/03/22 22:11:43
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/06 :  22:36:10  Show Profile Send hal a Private Message
Nu har det gått några veckor sen jag fick kablarna så nu fortsätter jag med mina intryck:
Det var med viss bävan jag såg fram emot att ansluta Zu Mobius maskinskurna aluminium-kontakter. Detta efter att ha läst om diverse problem på nätet.
En kille hade använt näbbtång med gummidistanser, en hade använt en bordskant för att trycka in dom. Jag var mentalt förberedd när jag med kraft tryckte till dom och dom "klickade" fast. Men det var precis när jag kände att något var på gång att gå sönder.
Puhhhh.... Inget för mesar eller finlirare med andra ord.
Som sagt; kabeln känns lättare än vad jag trodde, men hänger den fritt i luften känns tyngden lite ansträngd och påverkar komforten. Är glad att jag valde en 4-meters vilket gör att den oftast ligger i en slinga och avlastar hörlurarna.

Här en bild på en av anslutningarna:



Ljudet ?
Hade uppfattningen innan köpet att jag knappast skulle höra någon skillnad i ljudet utan det skulle komma som en bonus först vid inköp av en hörlursförstärkare. Med andra ord trodde jag att det skulle krävas en bättre anläggning för att höra de subtila skillnader som en kabel (en hörlurskabel i detta fall)skulle kunna uppvisa.
Men ack vad jag bedrog mig ! Insikten kom som en käftsmäll på mitt
fördomsfulla leende...
Vad var skillnaden då?
I första hand två:
1. Ljudet öppnade upp. Insåg att ljudet innan hade haft en instängdhet, ett tak som nu öppnades upp. Gav en lätthet i ljudrymden.
...någon öppnade takluckorna....att köra cab en solig dag längs kaliforniens kust...
2. Mer detaljer... Jag förnimmer mer detaljer i alla fall. Detaljerna har fått sina konturer utmejslade med nanoperspektiv. Blivit mer avslöjande kanske mer analytisk. Avslöjar ännu mer föroreningar i "Sing and dance" .

Jag förstår nu varför många är lyriska över kombinationen Zu Mobius och HD 650.

Ett litet citat från Wes Phillips från hans intressanta 650-review:
" The Sennheiser HD 650s are good enough to make any audiophile reconsider his prejudice against headphones. In fact, they're so good, I might even argue that the highest resolution most audiophiles can achieve these days is through a pair of those remarkable cans."
http://www.onhifi.com/product.shtml

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/04/06 22:37:15
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/07 :  02:16:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja standardkabeln gör ingen glad om man hört någon bättre.

Bravo
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/28 :  22:16:11  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Ja standardkabeln gör ingen glad om man hört någon bättre

Ja, där blev man en erfarenhet rikare och positivt överraskad.

Hörlurarna hämtades i Bremen och Zu-kabeln kom från Utah, USA och nu ligger det ett paket från Hägersten här ?!



Hmmm, vad är nu detta ?





Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/28 :  23:48:03  Show Profile Send hal a Private Message
Hmmmmm... en strömbrytare typ vippkontakt och en lysdiod.



Minimalistisk och ren design.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:00:00  Show Profile Send hal a Private Message
På baksidan har vi balanserade XLR-ingångar och två proffskontakter med "snäpplås" från Neutric för möjligheten att använda två hörlurar samtidigt.



"Made in Sweden" ...suckar av hänförelse...Blir allt sällsyntare, texten kanske borde k-märkas .




Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:14:16  Show Profile Send hal a Private Message
Tillverkad av Harmony Design i Onsala här på väst-kusten. Känns extra skönt att norpa tillbaks det här exemplaret till hemmatrakterna/västkusten igen efter att den fått göra en utflykt bland 08:orna. Verkar inte som den har tagit någon skada fysiskt av detta men det får väl framtiden utvisa om den har fått någon mental skada.



Här är alla kablar inkopplade. Fördelen med att köpa begagnat är att den ju redan är inkörd.



Den blå lampan gör sig bra till vincentens blå HDCD-lampa.



Återkommer med bilder från insidan och lyssnar-intryck.



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/04/29 00:15:11
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2004/05/01 :  12:55:31  Show Profile Send Fostex a Private Message
fel fel fel! du måste ju koppla in hörlurarna på "Out 1" kontakten!!
Trevligt reportage!!
Många fina bilder och fina grejor med :P

// David
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/02 :  23:53:59  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
fel fel fel! du måste ju koppla in hörlurarna på "Out 1" kontakten!!


ja ja ja! Vad petig du är!!

Tack för berömmet, tycker själv att bilderna blir bättre och bättre för varje gång. Även om det är långt kvar till de fantastiska bilder som man ibland kan få se här på forumet.


Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/04 :  09:31:12  Show Profile Send John a Private Message
Finsnygga bilder! Faktiskt de najsaste jag sett av ear90 so far! Eller kanske har jag fel? Det kanske inte är en ear90 trots allt? Av placeringen att döma så ser det mer ut som en sån där Shakti-sten (hur de nu stavas) för högtalar bruk? Eller?

Verkar vara en riktigt trevlig kombo det där med 650 + ear90...

/en john som vanligt

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/05/04 :  13:28:21  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Av placeringen att döma så ser det mer ut som en sån där Shakti-sten (hur de nu stavas) för högtalar bruk? Eller?

Nehej.. det är ingen förklädd shakti-sten (Men du har kanske en bra affärsidé där, John...)
Förstår att du tycker att det här är en nice kombo. Förresten, var du intresserad av rca-xlr-kabeln ?

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/05/04 13:29:14
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/05/05 :  12:41:20  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Förresten, var du intresserad av rca-xlr-kabeln ?

Eftersom jag har en hel del gröt i huvet så lyckades jag byta till mig en xlr-rca-kabel med xlr-honor i ena ändan och inte hanar som jag vill ha (för att kunna koppla tunern (rca) med den dära tingesten du har på bild). Så, ja, jag är fortfarande intresserad, nu med ännu mindre pengar till förfogande!

/en john som tycker att svarta ear90 rockar

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000