Author |
Topic  |
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 18:28:07
|
Vad skrev jag ovan!!!!!!!!!!! |
Bravo  |
 |
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:21:25
|
Ja Matså eftersom 1000:- kabeln som du skriver är rätt konstruerad så är den bättre. En rätt konstruerad högtalarkabel behöver inte vara så dyr som 1000:-. Låter dyrt tycker jag. Den som å andra sidan spenderar 90.000:- på en kabel tror förmodligen på tomten också.
Mvh |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:26:26
|
" Den som å andra sidan spenderar 90.000:- på en kabel tror förmodligen på tomten också. "
Woland, du gör ett bra intryck i dina stapplande steg som ny Forummedlem...
//Jonas |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
Claes_Ireland
Member

2146 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:37:23
|
Gaah jag far krupp snart, det finns ingen sanning for alla. Lyssna lite sjalv, pula runt lite, forma egen "sanning" var sen nojd. Forsok inte padriva "din sanning" pa andra. Enough is Enough. |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:41:23
|
quote: Den som å andra sidan spenderar 90.000:- på en kabel tror förmodligen på tomten också.
Den enda säkra slutsatsen som jag kan dra av ett sådant inköp är att den som gör det har betydligt bättre ekonomi än mig. |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:51:50
|
nu skall ni inte vara taskiga, Wolands gröna stjärna har inget med hans verkiga erfarenheter eller kunskaper att göra. Jag instämmer i att 90 000 kr för ett par kablar är helt snurrigt(gör nog 95 % av alla audiofiler).
Det är inte samma sak som att säga att alla kablar låter samma för de gör de inte.
mindre hokuspokus och mer koppling till det faktum att man spelar med olika elektriska parametrar genom att använda den ena kabeln eller den andra. Detta påverkar ljudet lite hit och dit beroende på vad man har för maskiner osv...
P:s Det finns ganska mycket i mellan enklaste epa kabeln och 90 000 kr varianten..............................
         |
Edited by - qsecofr on 2003/12/17 14:52:52 |
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 14:53:43
|
Som en snygg trälåda  Kunde inte hålla mig. 
Cleas sa det väl. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 15:34:46
|
Jag har hållt på med HiFi i över 30 år. Under de åren så har jag lärt mig vad som har betydelse för ljudåtergivningen. Vis av erfarenhet vet jag att prislappen är en dålig indikation på kvalitén av ljudåtergivningen. Ofta har jag hört anläggningar i 50.000:- klassen spela skiten ur 500.000:- dito. Jag menar visst att det finns bra dyra komponenter, men priset i sig gör inte apparaterna intressanta. De kan trots skyhög prissättning i stort sett vara hur dåliga som helst.
Dyra produkter är tyvärr ofta rena designprodukter som i och för sig är trevliga att se på. Undantag finnes förstås, t ex Krells slutsteg är en gedigen konstruktion även ljudmässigt. En del av AR:s rörsteg likaså, trots att det är rör.
I fallet HighEnd-kablar i de högre prisklasserna ser man tyvärr ofta att ledarna är duktigt separerade, ibland flera centimeter. Detta ger garanterat hörbara diskantförsluster. Diskanten beskrivs då ofta som fri från "råhet" och "lättlyssnad". Detta oavsett programmaterialet. Har personligen svårt att förstå att någon vill likrikta sin ljudåtergivning på detta sätt.
Undviker man dessa kablegrodor så är kablarna garanterat den starkaste länken i hela anläggningen. Det enda man då behöver bry sig om är att allt fastskruvat ordentligt och fritt från oxid.
Bättre är då att lägga pengarna på riktiga D/A-omvandlare(multibit), rumsakustik, högtalare med låg distortion och som inte har en rent kriminell impedanskurva, lågdistande slutsteg och transparenta försteg. Skall något av detta prioriteras så får det bli rumsakustiken och högtalarna.
Mvh |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 15:44:13
|
"En del av AR:s rörsteg likaså, trots att det är rör."
Oops Har inte AR. Då är antagligen mina rörgrejer kassa Ni som har rör, gärna BAT, som just fått reda på att grejerna är usla kan sälja dom till mig Bernt, det är bara att slänga OTL´en på soptippen  |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 15:55:25
|
Spela skiten ur, det skulle jag vilja se/höra. Under samma akustiska förutsättningar låter det mesta mycket bra, dvs jag anser att rummet och dess akustik är det viktigaste, sen får var och en låta sin plånbok och smak bestämma vilken anläggning man vill ha. Generelt tycker jag att man får det man betalar för, det kostar en slant om man vill ha bra ljud och en design man tycker om. För vissa av oss är designen faktisk lika viktig som ljudet, jag skulle aldrig kunna leva med en anlägning som lät bra men såg ut som skit, smaken är givetvis olika även visuellt. Hör man ingen skillnad och kan leva med det, va bra, mer pengar till annat. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
HLindgren
Member

1143 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 16:41:43
|
Jonas: Tog orden ur munnen på mig, får nog kassera mina rörprylar åxå.  |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 21:41:29
|
quote: Jag har hållt på med HiFi i över 30 år. Under de åren så har jag lärt mig vad som har betydelse för ljudåtergivningen.
Tycker det är lika kul varje gång när någon tar fram; A. Ens utbildning B. Hur länge man har hållt på med hifi
Som någon form att "sanning". Bara för att man har hållt på i 30 år gör ju inte att man har rätt. Lustigt detta. |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 21:58:51
|
Jag har hållit på med HiFi i trettiofem år och jag blir tamif.. bara dummare och dummare. |
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 22:26:20
|
Den, som tror sig veta allt, vet ingenting.(Italiensk ordspråk)
|
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
srv
Member

377 Posts |
Posted - 2003/12/17 : 22:30:42
|
Ger mig in i Kabelträsket för 1:a gången på forumet . Har läst flertalet av dessa Kabelinlägg. En sak som jag undrar över; -Varför skulle det vara svårt att höra skillnad, ja en del hävdar ju på fullaste allvar att det är omöjligt att höra skillnad mellan kablar, när alla (?) verkar kunna höra skillnad mellan övrig utrustning? Måhända mitt resonemang haltar en del om man t.ex skulle jämföra klockradions ljud med en Top Of The Line-anläggning. Men, tar man en jämförelse mellan typ; två jämförbara Slutsteg av olika fabrikat, skulle förmodligen ingen ifrågasätta ej heller tvivla på att dessa 2 delar låter olika. Varför är det så? För även i detta fall så är det ju fråga om att en signal skall passera genom materia, jo även förstärka vid detta fall, men ändå? Hoppas på många givande förlaringar edit förklaringar . Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
Edited by - srv on 2003/12/17 22:32:43 |
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 00:20:10
|
"Woland" en kabel av god kvalitet skall givetvis släppa igenom så gott som all information. Ändå är det skillnad på kablar - varför?
Det som återstår handlar då om mikroinformation och hur ljudbilden presenteras, två nog så viktiga parametrar.
Hur man än ser på det så blir ju kabeln ett filter och då gäller det att uppskatta dess egenskaper, likväl som all annan utrustning i kedjan och varje del i kedjan för oss längre och längre ifrån originalljudet. |
Bravo  |
 |
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 13:36:03
|
Bravo
Det är skillnad därför att långt ifrån alla kablar är av god kvalitét. En kabel av god kvalitét släpper igenom all information. Rätt konstruerade kablar går ej att skilja åt i en blindtest.
Mvh |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 13:52:41
|
Bra kablar presenterar ljudbilden annorlunda då alla komponenter inklusive kablarna är ett verklighetsförstörande medium. |
Bravo  |
 |
|
Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 13:52:57
|
Woland, kan du inte nämna 4-5 kablar i olika prisklasser som är "rätt konstruerade", så jag kan prova Skulle vara roligt om du även kunde nämna vilka kablar som är felkonstruerade, så att jag inte gör några felköp
Du kan även kolla kretsschemat på min Copland CTA-402 (obs rör) om den låter bra också   |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 14:18:03
|
Barn, barn! Nu har ni väl hamnat väldigt OT. Eller illustrerar ni bara livligt hur man inte skall bete sig? |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:39:29
|
quote: Det är skillnad därför att långt ifrån alla kablar är av god kvalitét. En kabel av god kvalitét släpper igenom all information. Rätt konstruerade kablar går ej att skilja åt i en blindtest.
Jag skulle vilja veta vilka kablar man kan köpa som är rätt konstruerade och vad de kostar? Jag är uppriktigt intresserad, inte ironisk
mvh Jesper oops! såg nu att Jonas redan frågat... |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2003/12/18 20:33:08 |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 15:50:45
|
I denna hobby så finns det många "sanningar"... finns nog inget rätt och fel. Det som låter bäst för gemene person är ju rätt... sen har ju personen alltid rätt att inse att det fanns något bättre.. eller att kablar faktiskt funkade. Går inte att trycka på någon "sanningen" dock... hjälper nog föga.
Ps.. Försök att hålla er själva ämnet om det går! 
|
 |
|
Gemeni
Member

1162 Posts |
Posted - 2003/12/18 : 20:57:24
|
Alla stora sanningar börjar som kätterier. (GB Shaw)
Nästa ordspråk i en liten omskrivning: Att ett objekt, som reflekterar majoriteten av den kortvågiga elektromagnetiska strålning som träffar dess yta, eo ipse utgörs av grundämnet Au, är en konklusion behäftad med intolerabla felmarginaler.
Kan ni gissa? |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
 |
|
Topic  |
|