Hej alla DIYare! Jag har en undran om Visaton gör fina element? Det klingar ganska fint i mina öron iaf med några fransyskor Det som är aktuellt är aluminiumbasen AL170 och keramikdiskanten KE 25 SC båda i 8ohms utförande.. min tanka är att säta 2 st basar i en ca 38L låda och stäma av dom till typ 45 Hz vad sägs om det eller så sätter man en bas i en 19L låda men delar den vid ca 200Hz och låter den anndra ta över till ca 3500Hz är det bättre eller ska jag glömma visaton idén?
Min gissning är att basen kräver ett lite mer komplicerat filter än många andra element eftersom den ganska stora puckeln kring 6 kHz måste kontrolleras på nått vis.
har man så stora problem med den om man delar vid 2KHz med 12dB?
Om man tittar på dethär kittet så har dom lykats så en enormt jämn kurva enligt mig.. det som skilljer är diskanten till det bättre. Jag vet inte riktigt hur dom gjort men filtert ser iaf ut såhär...
Fråga till alla filterfifflare. En sådan impedanskurva som var i ovanstående inlägg från Smallsuper_man med kraftiga peakar. Gör ni något åt dem med konjugatlänkar eller låter man dem vara?
Jag hadde inge planer på att göra något åt det.. jag vill ha ett "simpelt" filter utan en halv elektronikaffär i filtret.. Men å andra sidan är inte jag någon "filterfifflare" a la expert
Surfade runt lite nätet för att kolla ljud till bil. Såg då att http://www.bilradiolagret.com/ har utförsäljning av Visaton. På hemsidan har de basen du är intresserad av för 888 kr.
De säljer även det kit du länkar till (VIB170AL) för 3388 kr/par
Den keramsika diskanten du nämner kunde jag inte hitta på deras hemsida.
Al 130 såg rätt trevlig ut. Simulerar nog finfint i en br låda på 10 L med 20 cm långt pvc rör. Då bör väl avstämningen hamna på ca 40 Hz. Fast filtret kräver nog en del arbete.
Det är alltså ingen som har någon erfarenhet överhuvetaget med visaton? som brumel säger så ger dom ganska fina kurvor! men hur ÄR ljuder??? käns lite dummt att köpa grisen i säcken om man så säger..
välkommen till forumet classe! Jag har redan köpt andra element (ss 8545 och ss 9900 revelator) tror att det är ett bättre alternativ, men tvivlar inte på att visaton spelar mycket bra iaf!