Jag tyckte utsträckningen uppåt var mycket imponerande men nedåt kändes det spontant inte så fantastiskt. Kan inte vilken andrabas som helst ta de tonerna? Jag har inget instrument hemma så jag kunde inte räkna ut vilka toner det rörde sig om. Någon annan kanske kan hjälpa till?
Jo det är ganska fantastiskt där nere också. Jag kommer ihåg när mamma satte Rebroff på julafton när Rebroff sjöng stilla natt på Ryska. Rysningar av välbehag. 4 oktaver, jisses.
Med den begränsade röst som en annan har går det inte riktigt att förstå att det är samma person genom hela registret. Har sjungit första bas och har problem med att försöka ta mig både stämman upp och ned. Är hyffsad säker på att inte alla andrabasar i min kör kom ned till de tonerna, de som gjorde det kom inte i närheten av en tenorstämma. Nu måste jag köpa skiva med Rebroff.
"minds are like parachutes, they don´t work unless they´re open" - James Dewar
Vistt har Ivan en fantastisk bas men tenorregistret sjunger han med falsettteknik. Det är alltså inte huvudstämman som ligger över fyra oktaver. Men han gör det väldigt fint ändå.
Vad jag menar är att han sjunger med en "kombinerad röst" som det heter i sångartermer. Det var vanligt på 1800-talet då mycket opera sjöngs av män. Både den manliga och kvinnliga partierna sjöngs tidvis av män. De stora virituoserna var kastrater som hade en fantastisk sopran med en enorm kraft i stämman. Eftersom man som tur är (för pojkarna) förbjöd katreringen så försvann en stor reportoar av virituos sång. Det man har idag är contertenors som just använder falsettteknik med en "kombinerad röst" De växlar alltså mellan bröströst och falsett. Det svåra är att få hela registret flytande från högt till lågt. Det unika med Ivan R är att han kan kombinera med sin fantastiska bas.