Author |
Topic  |
300b
Member
  
70 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:24:26
|
quote: Originally posted by Flint
Jan
Jag tar heller inte ställning till rätt eller fel. Säger bara min mening.
Vad säger du om det här. En SE 300B låter bra på tunnare musik som stråkkvartetter, solopiano och liknande. Däremot mindre bra på stor fet ljudbild och tuffare rock som metall och powerös. Då blir det gärna lite utslätat och platt. Har du liknande uppfattning. SE är smalspårig vad gäller musikval och PP mer ”allätare”.
Själv lyssnar jag väldigt mycket på metall och hårdrock, tycker att SE fungerar utmärkt. PP har kanske lite mer "driv" över sig, men jag tycker att fördelarna med SE väger tyngre. Drev ett par Magnepan 1.6 med mina 25W ett tag, men den uppgiften blev för svår; främst dynamiken i kraftiga passager upplevdes som hämmad, men en akustisk gitarr och en vokalist lät gudomligt. Nu kör jag med horn och en känslighet på 96dB/1w/1m och det sitter som gjutet.
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
    
1580 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 10:49:28
|
quote: Originally posted by Anders47
Robis, Jag har här antagit att effekten är vid 8 ohm och att högtalarna också är det. Om förstärkaren har 15W vid 8 ohm skall den idealt ge 30W vid 4 ohm, men kan ge mindre i verkligheten.
Om jag hajat sakernas tillstånd någorlunda rätt, så tappar ofta rörförstärkare i effekt vid lägre lastimpedanser. Alltså i normala/vanligt förekommande tillämpningar. Ger den 20 Watt vid 8 Ohm, så kanske den ger fem eller tre Watt vid 4 Ohm. Om den är konstruerad för att "optimera" vid 8 Ohm, alltså.
Mer allmänt, så kanske man kan likna en förstärkare vid en bilmotor:
Här brukar man tala om effekt och VRIDMOMENT. En stor V-8 har ett stort vridmoment (kraftpotential?). En liten moppemotor har ett litet vridmoment.
Vridmomentet varierar dessutom beroende på motorns varvtal. En kraftig dieselmotor har ofta ett stort vridmoment både på tomgång och på högre varv. Flack momentkurva.
En racingmotor har ofta ett stort vridmoment bara på höga varv. Toppig momentkurva.
Om vi nu liknar varvtalet vid högtalarlasten i Ohm, så kan vi kanske säga att:
En transistorförstärkare har generellt en flackare momentkurva och en rörstärkare en ganska toppig d:o.
Mvh Strmbrg: "Hoppas att du har förstått?" Mowgli: "Oh ja, tack Baloo!!" Bagheera (Suckande, uppe i trädet): "Så utomordentligt fånigt..."
|
Edited by - Strmbrg on 2002/09/11 10:55:00 |
 |
|
lenwac
Member
    
244 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:16:21
|
Dum fråga kanske men.... Varför konstruerar man trögdrivna högtalare överhuvudtaget? Borde man (man i detta fallet = Kommersiella, DIY:are och annat löst folk) inte intiutivt sträva efter att konstruera så känsliga högtalare som möjligt, med så hög verkningsgrad som möjligt? Är det billigare? enklare? att konstruera trögdrivna?
mvh lenwac
|
 |
|
B Peter
Member
    
635 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 11:32:02
|
Intressant det här med att en högtalare "klipper" om den inte får nog med kräm. Jag driver mina 87db/1 W Mosenhögtalare med en 15 W SE-förstärkare. Förstärkaren har en rejäl strömförsörjning och det låter väldigt bra (lulebor -och andra med ärenden till Luleå-är välkomna på lyssning). Jag undrar vad det är jag missar p.g.a. klippning? Begränsningen tycks mest bestå i stativares problem med större musik, typ symfoniorkestrar. Jag har kopplat upp en NAD S300, det är ju en rejäl pjäs, till Mosen. Det lät inte ens i närheten så naturligt och musikaliskt som med min femtonwattare.
|
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
    
1580 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:04:17
|
quote: Originally posted by B Peter
Intressant det här med att en högtalare "klipper" om den inte får nog med kräm.
Mja, vänta lite... Är det högtalaren som klipper? Jag gissar på att det är slutsteget. "Klippning" innebär väl att den drivande enheten "storknar" när lasten kräver mer ström [/ spänning (?)] än vad som står till förfogande.
Mvh Strmbrg,
|
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
    
2165 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:06:31
|
japp... en högtalare som inte vill mer.. hmmm, ja det låter annorlunda.. speciellt i basen.. lite *bonk bonk* över det hela..
"Veni vidi vici" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit* |
 |
|
B Peter
Member
    
635 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:53:05
|
quote: Är det högtalaren som klipper? Jag gissar på att det är slutsteget. "Klippning" innebär väl att den drivande enheten "storknar" när lasten kräver mer ström [/ spänning (?)] än vad som står till förfogande.
Ja, så är det förstås. Sorry.
Men hur låter det när det klipper? Hemma så låter det mesta bra. Jimi Hendrix voodo chile (long version), Nick Cave, Stan Getz, Van Morrisson, the Beatles, klassisk musik också, mm mm.
|
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:55:01
|
quote: Originally posted by lenwac Dum fråga kanske men.... Varför konstruerar man trögdrivna högtalare överhuvudtaget? Borde man (man i detta fallet = Kommersiella, DIY:are och annat löst folk) inte intiutivt sträva efter att konstruera så känsliga högtalare som möjligt, med så hög verkningsgrad som möjligt? Är det billigare? enklare? att konstruera trögdrivna?
Ujjujjujj vilken bra fråga. Att det skiljer i ljudbild mellan lättdrivna och trögdrivna lådor är helt klart. Valfrihet är OK men extremt trögdrivet tycker jag inte är nödvändigt.
En till fråga som jag tycker är ännu värre. Varför i helv... gör man delningsfilter som är så tokiga så bara ett fåtal dyra svetsar klarar av dom.
Lagom är bäst.
--McFlint said that-- |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre
    
555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:12:48
|
Jag röstar nog för lättdrivet om det låter bra samtidigt.
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
Topic  |
|