Author |
Topic  |
|
HanssoN
Member

226 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 11:52:13
|
Jag funderar på att testa mina ICs från Harmony Design mot vanliga lakritssnören, men eftersom jag är en sann nybörjare och inte har gjort någon liknande jämförelse tidigare skulle jag vara tacksam om ni kunde ge mig lite tips på vad jag skall lyssna efter för att lättast höra skillnad på kablarna.
Visst går det bra att lyssna och bara se om man kan höra någon skillnad, men om jag nu inte omedelbart kan definiera skillnaden skulle det antagligen hjälpa med lite tips på vilka parametrar kablar brukar påverka. Tack för all hjälp! =) |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:21:31
|
>Hansson
Dom erfarenheter jag har av kablar är att det är mycket lätt att höra skillnad, förutsatt att systemet är tillräckligt högupplöst. Skillnaden mellan audioquest och nordost kablar kan t ex min totalt icke hifi-interesserade sambo höra skillnad på direkt. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Patrik B
Member

440 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 12:39:42
|
Jag testade själv kablar i helgen. Jag jämförde 3 kablar med varandra och hade ingen tidigare erfaranhet utav dylika aktiviter.
Det jag gjorde var att jag lyssnade på en viss låt flera gånder och mellan gångerna så bytte jag kabel. Ibland lyssnades på varje kabel flera gånger med samma låt.
Jag upplevde att mycket man hittar olika skillnader mellan kablar mha olika sorters musik. - Elektronisk musik fungerade bra för att upptäcka om det lät hårt/vasst. - Fin akustiska musik visade på skillander i storleken på ljudbilden. - Rock plockade fram dynamik skillnader
Musik som jag använde var Rammstein med Mutter, Ella Fitzgerald minns inte låten men det var ifrån Gold albumet, en gammal lånad skiva med Ratata samt Adolphson och Falk med Kontrollen blinkar blå.
Läs mer: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23792 |
Mvh Patrik B |
 |
|
John
Member

583 Posts |
Posted - 2003/12/30 : 13:00:45
|