HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur hör man lättast skillnad på kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:52:13  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag funderar på att testa mina ICs från Harmony Design mot vanliga lakritssnören, men eftersom jag är en sann nybörjare och inte har gjort någon liknande jämförelse tidigare skulle jag vara tacksam om ni kunde ge mig lite tips på vad jag skall lyssna efter för att lättast höra skillnad på kablarna.

Visst går det bra att lyssna och bara se om man kan höra någon skillnad, men om jag nu inte omedelbart kan definiera skillnaden skulle det antagligen hjälpa med lite tips på vilka parametrar kablar brukar påverka. Tack för all hjälp! =)

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:21:31  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Hansson

Dom erfarenheter jag har av kablar är att det är mycket lätt att höra skillnad, förutsatt att systemet är tillräckligt högupplöst. Skillnaden mellan audioquest och nordost kablar kan t ex min totalt icke hifi-interesserade sambo höra skillnad på direkt.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:39:42  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag testade själv kablar i helgen. Jag jämförde 3 kablar med varandra och hade ingen tidigare erfaranhet utav dylika aktiviter.

Det jag gjorde var att jag lyssnade på en viss låt flera gånder och mellan gångerna så bytte jag kabel. Ibland lyssnades på varje kabel flera gånger med samma låt.

Jag upplevde att mycket man hittar olika skillnader mellan kablar mha olika sorters musik.
- Elektronisk musik fungerade bra för att upptäcka om det lät hårt/vasst.
- Fin akustiska musik visade på skillander i storleken på ljudbilden.
- Rock plockade fram dynamik skillnader

Musik som jag använde var Rammstein med Mutter, Ella Fitzgerald minns inte låten men det var ifrån Gold albumet, en gammal lånad skiva med Ratata samt Adolphson och Falk med Kontrollen blinkar blå.

Läs mer: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23792

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/30 :  13:00:45  Show Profile Send John a Private Message
En idé är väl att lyssna efter de parametrar du nämner i din EAR90-tråd. Om exempelvis separeringen av instrument, hårdhet i övre mellanregistret/diskanten påverkas etc. För jag antar att det är där du har nåt att vinna på kabelbyte, dvs. att förbättra något som man inte riktigt trivs med (om man nu har en sådan filosofi).

Vore kul om du jämförde HD-kabeln med nåt bättre också. Tror att dina prylar är värda det! Vad jag förstått så är HD-kabeln egentligen en Gothamkabel (hur det nu stavas) som ofta används inom PA-världen. Inget fel i det i sig (och jag kan också ha fel i sak), men det är ju kul att testa och kablar är lätta att bära med sig hem. Låt prylarna bli varma först innan test bara, men det är ju självklart (även om jag glömmer ibland i min iver...)

...och skriv en till recension när du är klar!

/en john som fåt sina hd-snören omkontakterade för användning till tunern

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:19:50  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Glöm det här med att lyssna på parameterar.
Jag gör det därför att jag tillverkar kablar, men det är inte dom enskilda parametrarna som i sista slutändan påverkar mitt val.
Det är helheten.
Det enklaste är att ancvända en kabel i anläggninen ett tag, gärna en vecka eller två. Skifta sedan kabel, då är det mycket enklare att
höra vad du trivs bäst med. Skifta efter ett tag tillbaka till den andra kabeln.
Koppla av och försök att lyssna till din favoritmusik utan att koncentrera dig.
Det gör du om du har kablarna inkopplade ett tag. Man orkar inte koncentrera sig i längden och det förstör också musikupplevelsen som ju ändå är det som man vill ha.
Hifi ska vara trevligt och musikupplevelser är väl ändå det som dom flesta letar efter.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/30 :  14:23:38  Show Profile Send Flint a Private Message
Jorma
Bra sagt.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:15:40  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Ja, Jorma har klart för sig! :-)

Även Akhenaton har en poäng anser jag. Störst "skillnad" lär du märka om sakerna du kopplar dina kablar till är högupplösta hela vägen. Jag testade lite olika kablar i min tidigare betydligt sämre anläggning och då kunde jag varken höra någon skillnad på kabelbyten eller mellan 2 olika CD spelare.. Det var helt enkelt annat i kedjan som begränsade kraftigt.

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  15:22:41  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med de övriga i instämmandet med "Akhenaton" och "Jorma"

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000