HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur hör man lättast skillnad på kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/12/30 :  11:52:13  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag funderar på att testa mina ICs från Harmony Design mot vanliga lakritssnören, men eftersom jag är en sann nybörjare och inte har gjort någon liknande jämförelse tidigare skulle jag vara tacksam om ni kunde ge mig lite tips på vad jag skall lyssna efter för att lättast höra skillnad på kablarna.

Visst går det bra att lyssna och bara se om man kan höra någon skillnad, men om jag nu inte omedelbart kan definiera skillnaden skulle det antagligen hjälpa med lite tips på vilka parametrar kablar brukar påverka. Tack för all hjälp! =)

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:21:31  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Hansson

Dom erfarenheter jag har av kablar är att det är mycket lätt att höra skillnad, förutsatt att systemet är tillräckligt högupplöst. Skillnaden mellan audioquest och nordost kablar kan t ex min totalt icke hifi-interesserade sambo höra skillnad på direkt.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:39:42  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag testade själv kablar i helgen. Jag jämförde 3 kablar med varandra och hade ingen tidigare erfaranhet utav dylika aktiviter.

Det jag gjorde var att jag lyssnade på en viss låt flera gånder och mellan gångerna så bytte jag kabel. Ibland lyssnades på varje kabel flera gånger med samma låt.

Jag upplevde att mycket man hittar olika skillnader mellan kablar mha olika sorters musik.