HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 jordning och ström.??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/01 :  16:43:55  Show Profile Send pak a Private Message
om man ska dra ström separat till bara stereon,är det nåt specielt man ska tänka på/göra för att det ska bli så bra som möjligt?kabel/grovlek?
om man ska göra egen jord-spett eller liknande,vad ska man använda och hur ska man göra?plata,spett-material??

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/01 :  22:35:09  Show Profile Send Flint a Private Message
Får man fråga varför du vill jorda så där grundligt? Har du problem med brum eller andra störningar?
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/02 :  00:24:04  Show Profile Send pak a Private Message
egentligen inte.vill bara ha bästa förutsättningarna att det ska bli bra.nu har jag hur som helst dragit en egen kurs från skåp till stereo. så det återstår att se vad som händer med ljudet.
hörde bara av nån att en egen jord var att föredra-jag vet inte,spelar egentligen ingen roll nu i kylan heller.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Bo Hansén
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/01/02 :  04:43:30  Show Profile  Visit Bo Hansén's Homepage Send Bo Hansén a Private Message
Hej Pak,

Vet inte om du bor i eget hus eller i hyresfastighet, men har du chans att dra ny elförsörjning till din anläggning så bör man ta den i från en fas där det inte ligger massa andra apparater som drar hög ström och som ligger och slår av och på då och då.

När det gäller skyddsjorden till normala stickkontakter så kan denna vara ett problem om fastigheten inte har från gatan ett inkommande 5 ledar system, d.v.s. 3 fas med "nolla" och separat skyddsjord.
Gamla elsystem har ingen separat skyddsjord utan tillverkar denna av "nollan" i proppskåpet för varje lägenhet.
Denna skyddsjords-nolla är inte ren från störningar och skräp eftersom nollan är det ena hålet i stickkontakten som man tar ström ur.
Om du känner en elektriker med behörighet för att arbeta med inkommande elsystem för fastigheter (DETTA ÄR ABSOLUT INGET MAN ROTAR MED SJÄLV då detta kan medföra livsfara för dig och andra) så kan han ansluta en separat jordkabel med 5-10 kvadrats aria direkt från inkommande "jordbock" som kan finnas i källaren i den fastighet om du har tur.
Denna jord kan du då använda för att jorda förstärkare och nätavstörnings filter m.m.

Å andra sidan så är det sällsynt i dag att Hi-Fi prylar har skyddsjordade kontakter p.g.a. att de flesta har så kallad dubbelisolerad nättransformator och utrustas då med platt stickkontakt utan skyddsjord.
Men om du har många apparater som har skyddsjord och du inte vill sätta dom i en ojordad fördelardosa eler klippa eller tejpa jorden i kontakten (som man absolut EJ skall göra av säkerhetsskäl)
så skall man tänka på att ansluta alla jordade kontakter så nära varandra som möjligt d.v.s. i samma jordade fördelardosa för att undvika "brumslingor" mellan nätkablar och signalkablar i sitt ljudsystem.

--Bosse

Bo Hansén
Hansén Audio
Göteborg
http://www.hansenaudio.se
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/01/02 :  21:35:42  Show Profile Send erik a Private Message
Trevligt att mitt favorit-twaek kommer upp. Ingen annan stans finns mer förbättring per krona att hämta, tycker jag.
Dra en separat kabel från proppskåpet som Bo säger och snåla inte på ledningsarean. 4 kvmm är minimum tycker jag, om man ändå bemödar sig att utföra detta. Ännu större area är att föredra även om tre tiokvadratare är något otympligt. Använd flerkardelig kabel, den funkar bäst tycker jag, inte enledare eller mångkardelig. Dra jorden till propskåpet om det inte går att göra ännu bättre. Kopparplatta i trädgår´n är inte dumt!
Skaffa ett rejält anslutningsblock. Prova i vilken ordning apparaterna ansluts, vanligtvis fungerar det bäst med den ordning signalen går , dvs CD-försteg-slutsteg, men det är bara att prova sig fram.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/02 :  21:45:23  Show Profile Send pak a Private Message
vad blir bättre med grövre än 2,5?och varför flerkardelig?
min bror(elektriker)hjälpte mig och drog 2,5 enledare via en 16amp säkring.
det blev rätt så bra,känns lugnare liksom.
vet inte om det är inbillning eller om det verkligen blev bättre,har inte hunnit prova så mycket än,men jag vill tro att det blev bättre-det måste det blivigt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/01/02 :  23:20:02  Show Profile Send erik a Private Message
Fråga inte en elktriker varför det blir bättre iallafaa, de flesta skakar på huvudet eftersom det ändå bara är 230 volt.
Flerkardeligt låter bättre tycker jag, ingen annan anledning. Och jag har provat.
Lugnet brukar vara påtagligt samt allt annat brukar också bli bättre, så det är nog ingen inbillning.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/03 :  11:26:47  Show Profile Send pak a Private Message
jag lyssnade lite i går kväll.
det hade inte blivigt sämre i alla fall.
det var mycket bättre!
det trodde jag aldrig,bara hoppades.
ett litet steg för en elektriker,men ett stort för mig och mina öron!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:08:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja, det är bara att gratulera!

På vilket vis upplever du att det har blivit bättre?



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:25:27  Show Profile Send time a Private Message
En egen jordplåt på en kvadratmeter någon meter ner i backen gav ett jättelyft till min anläggng, jobbigt att gräva och lite pyssel med att ha två jord i huset (villa) men "jorden" som finns är helt klart en soptunna för allt möjligt skräp som man inte vill ha i anläggningen. Varning för att göra detta utan att tänka noga ! Mitt hus har bara tre trådar och nolla/jord in och med Ellverantörernas iver att skicka diverse datatrafik och annat skräp på nätet går det inte att vara utan !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:33:54  Show Profile Send DIYamps a Private Message
soptunna hahaha LOL den va bra time
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/01/03 :  19:19:07  Show Profile Send pak a Private Message
det hela verkar vara lugnare,lite som när man lyssnar sent på kvällen.
allt får sin plats i ljudbilden liksom.inte perfekt,men bättre än förr.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/01/04 :  05:35:39  Show Profile Send CC a Private Message
Några tips på hur "stor" kopparplåten ska vara som ska grävas ner i backen? Samt, var kan man finna sådana rackare?
Har själv dragit ledare från proppskåp med mycket gått resultat! Prövade några stycken olika o konstaterade att det var större skillnad (eller likvärdig, utan tvekan!) mellan nätkablar än med mycket annat inom hifi!!! Kommer inte kunna läsa ett test i någon tidning eller dyligt utan att undra över hur eller vad för typ av nätkablage som nyttjas... Skrämmande, eller hur?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bertil
Starting Member

8 Posts

Posted - 2004/01/04 :  16:58:06  Show Profile Send Bertil a Private Message
Varför inte en 5000VA trafo med mitt jord som hela anäggningen är kopplad till, är det någon som känner till förfarandet och man kan visst rena från störningar med lite kondingar asymetrisk och symmmetriskt

Bertroe
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000