Author |
Topic  |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 17:27:30
|
quote: Om ”f” står för filosof - och du vill in på en sådan diskussion (att allt är tweaks), kan du heller ägna dig åt att själv beskriva för oss varför du i så tillfälle är/inte är ett tweak, eftersom du och dina öron också är en del av lyssningskedjan.
Vidarebefordrar denna fråga ställd av Robban i denna tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23878
Kan inte svara eftersom jag inte riktigt förstår, ska försöka igen efter en dubbel espresso! Kan nån annan?
|
Edited by - patrikf on 2004/01/01 17:29:59 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 22:20:02
|
Möjligen, efter att ha läst hela tråden, att var sak skall diskuteras på sin plats, exempelvis egen tråd, utan att blandas ihop med andra produkter. |
Bravo  |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 22:33:07
|
Jag blir inte klok på frågan hur jag än vrider och vänder på den! Okej att man kan tweaka sig själv med revaxör, men att vara ett tweak själv??? |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 22:42:43
|
Som jag sa, det var nog inte tänkt så från början. 
Det egna tweaket blir väl i så fall den egna perceptionen och dess varierande förmåga. |
Bravo  |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 22:43:15
|
Patrik,
Nu verkar det som du fått för många espresso......
För de som inte orkar läsa den ursprungliga tråden.....
Eftersom du själv påstår att det i princip inte är någon större skillnad mellan ett tweak och andra delar i lyssningkedjan som tex. en krellförstärkare, går ovanstående ut på att du motiverar vad du är i sammanhanget, eftersom du också är en del av den – lyssningskedjan alltså.
Om allt är tweaks så är även du det, eftersom du ingår i lyssningkedjan.
Om det är skillnad mellan tex. en Shaktisten och en Krellförstärkare, och allt därmed inte kan anses vara tweaks (i sin ursprungliga betydelse), finns det hopp också för dig – du är då alltså inget tweak.
Nå Patrik, hur är det nu? Kan allt i lyssningskedjan sägas vara ett tweak?
/robert
PS. Lite OT och lite humor.....
|
Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,  |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 23:06:53
|
Robert. Jag tror att all hifiutrustning har ett mått av tweak i sig för oss seende. En blind borde veta det rätta svaret. Bla därför det är så svårt att höra skillnader i blindtester! Eftersom du nämner Krell kan man väl ta den tjocka frontplåten som ett exempel på tveak. Tjockleken har knappast nån betydelse för hur förstärkaren låter, men på hur ljudet upplevs av lyssnaren(som har sett förstårkaren). Vet inte om jag vill påstå att jag är en tweak bara för att jag är påverkbar? |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 23:17:05
|
Patrik,
.... jag tror du får fundera lite till på frågan.....
/robert |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 23:22:01
|
Jaha, det verkar inte vara någon annan på forumet heller som förstår din fråga, eller är road av att svara. |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 23:46:12
|
Patrik,
Det var ingen allmän fråga till forumet, men något som du slet loss från annan tråd och presenterade som om det vore en fråga från min sida. I sig själv rätt oförskämt. Kanske du ville göra dig lustig ännu en gång.
När det gäller diskussionen ovan, som du tydligen har svårt med, är det hela rätt enkelt.
Du påstår att allt i en lyssningskedja principiellt kan anses vara tweaks, där 95% är design och 5% är skillnad i ljud.
En lyssningskedja sträcker sig från vägguttaget till din hjärna, alltså är även du att se på som en del av lyssningskedjan.
Min fråga tidigare var kort och gott om du följaktligen anser ditt påstående hålla, och i så tillfälle vad är konsekvensen?
Låt mig bara slutligen påminna dig att jag tycker det är tråkigt när du ger dig på andras trådar i syftet att förlöjliga. Skippa gärna det i fortsättningen.
/robert
|
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 00:06:53
|
Vännen! Det var en ovidkommande fråga som du skrev istället för ett svar till mig. Jag skrev att jag skulle ta upp den på annan plats vilket du tyckte var bra. Ursprungligen en fråga DU ville ha svar på alltså. Kanske gillar du inte att många kan läsa den? Angående frågan i denna trådar menar jag att de 5% jag talar om avser skillnad MELLAN hur apparaters ljud påverkar lyssnaren. Låt mig slutligen påminna dig om att jag ändrade mitt inlägg direkt när jag såg att det uppskattades och att jag redan har sagt att det var en dum ironi av mig från början. Skrev PM till dig. Jag tror inte att du egentligen är intresserad av vad tweaks har med hifi att göra, vilket jag är. Det framstår tydligare och tydligare att det handlar om mig. Vad jag tycker om det ena och andra och att mina åsikter och intellektuella förmåga ska förringas. Jag förstår om du blev sur av mitt inlägg i "din" tråd, och du kunde ha låtit det hela vara när jag korrigerade inlägget i natt. Jag tror inte att din frågesport gagnar dina syften.
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 00:17:52
|
Seså patrikf o robban..inte hetsa upp er så..önska varandra god fortsättning och var kreativa istället.. |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 00:23:46
|
Robban och Patrikf har PM
/Cyber |
 |
|
robban
Audio Concept

491 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 00:33:28
|
Patrik,
Nu börjar du bli oerhört tjatig. Du verkar kort och gott ointressant att diskutera med eftersom du har så lite att komma med, att förlöjligande blir det huvudsakliga sätt du provar ta dig fram på.
Gör det någon annanstans, inte i mina inlägg i fortsättningen - är du snäll.
Vill du diskutera psykoakustiska eller närliggande fenomen så starta en egen tråd om det. Du behöver inte nödvändigtvis sabba andras inlägg för att diskutera dina egna idéer.
Slutjtatat från min sida.
/robert
|
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 00:43:30
|
Sluttjatat var ordet. Tråd låst. |