Author |
Topic  |
|
krorre
Semester på egen begäran

294 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 19:00:27
|
Hallå,
jo jag har en lite fråga angående Sonus Faber, enligt vad jag läst så kanske det skulle kunna vara en högtalare som passar mitt ljudideal. Det kan dock kanske bli problem att hitta dem. Hur som helst, släpper ljudet rejält från dessa högtalare, och jag vänder mig till er som lyssnat på Concerto och Concertion-stativarna.
Av de egenskaper jag vill att en högtalare ska ha, så är bl.a. ruggig röståtergivning viktig. När en sångare exempelvis går in i falsett så ska kroppshåren resa sig(inte av att det låter hårt och vasst , utan av att det låter MÄKTIGT). Frågan är ju bara om detta är möjligt med en högtalare i spannet 7.000-12.000 och en passande förstärkare/cd. Och här kommer en annan fråga: röster - återges de av mellanregistret? Har för mig att jag läste det igår, jag som trodde att det var diskantens uppgift.
Edit: snacka om fulsnygg högtalare... läcker, men samtidigt inte. Vad är det som är så speciellt med hornhögtalare då? |
Edited by - krorre on 2004/01/01 19:26:58 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 22:07:55
|
Mellanregistret är väl nästan svaret på alla dina frågor, framförallt röster. Mellanregistret är mycket bra på SF, men det bästa vore ju att du kunde lyssna på den själv. |
Bravo  |
 |
|
Dr Fre
Member

88 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 00:58:52
|
Det känns nästan tjatigt att berömma mellanregistret på SF's högtalare, men eftersom det är sant så går det inte att göra nåt annat... Jag känner mig träffad av frågan, eftersom jag har ett par Concerto. Ska jag vara ärlig så tycker jag att de kunde släppa lite bättre, men det vill jag faktiskt skylla på mitt lyssningsrum (placering, lyssningsposition mm). Kolla mitt system så ser du vad jag menar Om du har ett litet rum kanske du borde testa Totem Mite, som kanske släpper bättre under sådana omständigheter. Om detta inte är ett problem kan jag klart rekommendera Concerto, tror att få högtalare är bättre på röster i den prisklass du nämner. |
No hay banda |
 |
|
krorre
Semester på egen begäran

294 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 01:08:41
|
Kul, mjo... det verkar vara ett väldigt litet lyssningsrum du har och Akhenaton sade ju att de är mycket svårplacerade - ett klart minus!!! Men som sagt, många verkar berömma sonus mellanregister, och det verkar ju vara där rösterna ligger. Men vad gäller släppet så är det nog inte kringutrustningen i alla fall, det verkar ju vara fina grejor du kör med. Har du hört Totem Mite? Hur står de sig i jämförelse med Concoerto? Var hittar man dem? |
 |
|
torden
Starting Member
26 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 12:46:30
|
Den bilden måste vara tagen på HIFI-mässan på Radisson SAS Hotel i Malmö i höstas, eller? Luftkonditioneringsskydden ser nämligen ut så på rummen på 2:a våningen, där mässan höll till. Rätta mig om jag har fel. |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 16:10:37
|
>krorre
Jag kanske skulle förtydliga mig lite, jag uppfattade Sonus Faber Cremona Auditor som mycket svårplacerade. Även Grand Piano Home och Electa Amator II kan vara kinkiga att placera. Men jag har aldrig testat varken concerto eller concertino under ordnade former och kan inte uttala mig om om dessa är svårplacerade eller inte. |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Dr Fre
Member

88 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 00:37:14
|
krorre: Jag vill inte direkt påstå att släppet är ett problem, men om du vill att de ska göras rättvisa är det bra om du har möjligheter att experimenera lite med placeringen. Jag har inte hört Mite hemma hos mig, så jag kan inte jämföra rakt av. Mite lyssnade jag på i butik med Myryad MCD200 (tror att det var 200) och Advantage Thor + bättre placering av mig och högtalarna, jag måste säga att de "försvann" ganska fint (kan bero på att de jäklarna är så små ). Det sägs att de ska vara hyfsat okänsliga för placering, och i många fall kan de tjäna på att stå nära bakväggen för att få lite hjälp i basen. Hoppas att du får chansen att låna hem både SF och Totem, det blir nog både trevlig lyssning och intressant jämförelse. MartinH på forumet vet det mesta om Totem's förehavanden i Sverige, pm:a honom så hjälper han dig säkert. |
No hay banda |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:14:35
|
Jag kanske skulle lägga till att alla de sonusar jag provat försvinner totalt ur ljudbilden, jag antar att det är det du menar med att du vill att det ska släppa. Speciellt Cremona Auditor målar upp en ljudbild som man kan gå vilse i. |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:50:23
|
Jag har ju ett par SF GP home så jag gillar såklart SF, med risk för att bli tjatig: Släppet är grymt, om du menar att ljudbilden är helt fristående från högtalarna, intrument och vokalister står tydligt utplacerade i rum o rymd, mycket 3D känsla. Man får verkligen känslan av fysisk närvaro, inte av återgivet ljud. Klangbilden skulle kanske beskrivas som en aning mörk i den mening att alla detaljerna finns där men dom påkallar inte uppmärksamhet, i gengäld är det helheten som övertygar. För en ovan kan det kanske vara som att gå in i ett rum belyst av levande ljus, det tar en stund för ögonen att vänja sig men sen ser man alla detaljer lika klart fast med en lyster och värme som man inte riktigt får av ett gäng lysrör. Man köper ett intrument som förmedlar musik med känsla snarare en ett verktyg för att analysera ljudsignaler, att de sedan är hur läckra som helst är en annan femma. Ang placering-följ manualen så blir det bra, "Sonus Faber lives from air, keep it far away from the walls". |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 15:13:29
|
>adagio
Håller med, Sonusar behöver luft så dom kan andas! |
 |