Author |
Topic  |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2004/01/01 : 23:38:58
|
Jakten efter det optimala välljudet går vidare.
En vecka före jul fick jag min uppgraderade TAG McLaren AV32R DP processor. I och med uppgraderingen har jag tillgång till 8 digitala rumskorrigeringsfilter per kanal som jag pulat med på sena nätter. Det ljudmässiga resultatet har motsvarat alla mina förväntningar.
Min utrustning är en TAG DVD/CD Transport, TAG processor, TAG slutsteg och TAG högtalare som på pappret mäter ner till 23 dB (+-3). Anläggningen står redan i ett rum med dämpvägg. Mätningarna gjordes med Laptop med USB Soundcard, ETF och Soundpressure dB meter.
Före rumskorrigeringen var ljudet redan bra. Jag störde mig dock på resonanser som gjorde vissa skivor irriterande att lyssna på.
Exempel för vänster fronthögtalare:
Diagrammet visar frekvenskurvan före och efter korrigering. Observera att kurvan över 500 Hz varierar vid varje mätning om man inte har ett ställ till micken och håller sig borta (vilket jag inte hade eller gjorde). Ingen korrigering för resonanser har alltså gjorts över 400 Hz eftersom det inte kan göras. Dessutom är de inte heller störande.

Jag kom fram till att det inte räckte att korrigera upp till 200 Hz. Många jobbiga resonanser finns mellan 300 och 400 Hz.
Nedanstående diagram: De 8 filtrens överföringsfunktion för vänster högtalare

Filtren fastställdes iterativt av mig manuellt. C:a 5 iterativa mätningar/inställningar krävdes för bra resultat.
Target level: 82,0dB Filter 1: ON PK Fc 87Hz Gain -6,1dB Q 7,0 Filter 2: ON PK Fc 58Hz Gain -6,0dB Q 5,2 Filter 3: ON PK Fc 119Hz Gain -3,7dB Q 6,0 Filter 4: ON PK Fc 178Hz Gain -3,9dB Q 10,0 Filter 5: ON PK Fc 319Hz Gain -4,7dB Q 16,9 Filter 6: ON PK Fc 377Hz Gain -3,6dB Q 7,7 Filter 7: ON PK Fc 256Hz Gain -6,1dB Q 16,0 Filter 8: ON HS Fc 5500Hz Gain 5,0dB
Det 8:e filtret kompenserar för överdämpningen av gardiner, soffor m.m. Det gör ganska liten skillnad.
Slutresultatet är extremt tillfredsställande. Helt plötsligt är alla störande resonanser borta. Alla skivor låter bättre och det spelar ingen roll vad man spelar. Basen är alltid ren och avgrundsdjup. Skillnaden i mellanregister och diskant är dock minimal. Dessa register förbättrades dock tidigare när jag installerade dämpvägg och sido/tak absorbenter. F..n vad det låter bra nu Gott folk - Detta är framtiden!!!
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
Edited by - Margaux on 2004/01/02 00:09:34 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 03:46:50
|
Grattis, alltid roligt att höra när det blir bättre. |
Bravo  |
 |
|
CG
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 09:19:53
|
Kan du beskriva din mätutrustning ? Pris hårdvara/mjukvara ? |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 11:06:40
|
Tack Bravo
Små förändringar kan man alltid uppnå. Det är svårare med de stora. Detta är en stor . Hur går det förresten med absorbenterna?
CG
Jag använder en Laptop med Soundblaster USB ljudkort (c:a 600 Kr). Programvaran är ETF 5.0 (kostar 150 USD). ETF kan allt som man vill att ett mätprogram skall kunna. Viss inlärningstålamod krävs dock...
Micken är en Radioshack Soundlevel Meter inköpt på Best Sound för c:a 900. Denna har en RCA utgång som gör att den kan användas som mick. Dessutom finns det en kalibreringsfil för denna till ETF. Man kan dock inte mäta med precision över 2000 Hz.
Om du sedan vill designa filter kan du gratis ladda ner TMREQ Wisard från TAG McLaren (filterdiagrammen är tagna från denna applikation). I detta program kan man ladda in ETF mätkurvorna och se hur olika filtertyper påverkar frekvenskurvan.
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 13:04:24
|
Visst är det underbart att slippa allt vad bummelbas heter  Kan du justera frekvensgången med ?
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
CG
Starting Member
27 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 13:23:22
|
Priset på prylarna var inte så farligt, särskilt om man går ihop med några polare och delar på grejorna . Det är nog det priseffektivaste sättet att lära sig mer om och förbättra sin anläggning!
Har du en testskiva med mätsignal när du mäter eller spelar du vanlig musik ? |
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 13:34:19
|
Johan,
aldrig mera bummelbas!!!
Det finns ingen funktion för justering av frekvensgång.
Det finns ett antal filtervarianter, tex Peak (som jag använder), lågpass, högpass och notchfilter.
Hur mycket tycker du att det påverkar ljudet om man korrigerar frekvensgången?
CG
Programmet generar olika typer av mätsignaler såsom MLS och svep som matas in som en vanlig signal i förstärkaren. Parallellt med denna har man en sluten loop som jämförelsesignal (du kommer att förstå när du läser manualen). Jag använder MLS-brus vilket även ger RT60 diagram. Jag vet dock ännu inte hur jag skall tolka dessa |
Edited by - Margaux on 2004/01/02 13:35:37 |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 14:29:19
|
Jag använder inte samma system som du gör utan Canton digital 1.1 Man mäter inte på samma sätt som på andra korrigeringssystem utan på 7 olika ställen. Sen med själva mätprogramet medföljer verktyg om man vill justera det hela.
Ha det bäst J
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Margaux
Member

679 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 17:56:40
|
Jag vill minnas att jag läst en del om fasfel i Ing Öhmans designbeskrivningar. Om jag minns rätt så säger han att hans högtalare är faskorrekta men att det egentligen inte spelar någon roll då det inte är hörbart. Ta detta dock men en nypa salt då mitt minne ej är speciellt starkt.
Det som är hörbart är om t.ex en subwoofer spelar ur fas med en högtalare vid överlappande frekvenser. Ljudvågorna kan då ta ut varandra fullständigt om man har otur. Här kan det ju vara bra att kunna göra det i processorn om man har en subwoofer. I TAGs fall kan man i detta fall ställa avståndet till subwoofern (som ju är en standardfunktion på processorer)
|
 |
|
|
Topic  |
|