Author |
Topic  |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 01:22:15
|
Nu har jag lyckats gallra bort ett gäng slutsteg som jag till en början ansåg vara intressanta och nu återstår endast dessa två (tror jag ). Enligt min uppfattning är Roteln neutral och kanske nästan på gränsen till lite kylig i sitt ljud medan Primare är ganska varm i sitt ljud (hade jag fått för mig). När jag nu i veckan ringde och pratade med en säljare på Esoterisk påstod denne att Primaren inte alls är så varm utan att den är mer åt det neutrala hållet än åt det varma.
Nu är jag lite konfunderad över det hela måste jag erkänna. Visserligen har jag inte lyssnat på Primaren ännu utan jag tänkte hinna med det i helgen och då få lite mera kött på benen innan jag bestämmer mig.
Kan Primaren mäta sig med Rotels "anabolamuskler" eller hamnar den i underläge?
Det bör tilläggas att högtalarna som skall drivas är ett par B&W CDM 7 NT och som försteg kommer jag använda min Marantz surroundreceiver. |
Rock And Roll Ain't Noise Pollution! |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 10:06:33
|
Jag skulle snarare säga som så att det är Primaren som är den neutrala av de två, medans precis som de på Esoterisk hifi, säger är Rotel åt det kalla, analytiska hållet. Mvh Kristofer |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 10:41:33
|
Det är en bred missuppfattning att Rotel låter kallt och kyligt utan de är neutrala, äldre modeller av Rotel lät däremot kyliga men inte dagens modeller |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
ReKo
Member

183 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 16:28:19
|
Tror nog att båda de stegen du nämner kommer ge tillräckligt med kraft.. Så gå på det du tycker har det bästa ljudet.. effekten behöver du nog inte oroa dig för. |
 |
|
rowa
Member

569 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 16:53:21
|
Har för mig att B&W demar deras grejjer med Rotel, dock inte de allra dyraste som de kör med Classé, har ägt ett rotel steg vid namn rb-990 2x200w, brutal kraft |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 17:23:28
|
whiskyman: Inte så konstigt att inte Esoterisk Hifi gillar Rotel då de inte säljer det...man ska inte lyssna på dom... Jag har en Rotel RA-1070 och jag tycker den har ett mycket trevligt och balanserat ljud. Inte analytiskt och kallt tycker jag. |
 |
|
tober
Component.se

1318 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 17:25:57
|
Värt att tänka på är också att man inte heller säljer nåt som man inte gillar. Kanske i så här men man får ha det i åtanke.
|
Driver sajten component.se. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 17:29:42
|
Hej marbrink. Anledningen till det jag skrev har absolut inget med vad Esoterisk Hifi anser om Rotel utan det är egna lyssningar.
Men som sagt det var några år sedan sist som jag verkligen tog mig tid att lyssna på Rotel. MvhKristofer |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 17:35:10
|
Och en kedja är aldrig starkare än den svagaste länken, vilket i det här fallet ger att det är i själva verket kombinationen av de olika delarna som ju ger slutljudet.
Både Rotel och Primare är mycket lämpliga alternativ vid val av förstärkning , men jag föredrar Primareljudet , vilket jag tror att du förmodligen vet sedan tidigare.
De ger båda märkena mycket för pengarna både i ljudkvalitet och kraft. MvhKristofer |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 17:51:47
|
whiskyman: Det var inte illa menat mot dig. Jag har inget emot Esoterisk Hifi heller. Har handlat en del därifrån. Man ska aldrig lyssna på vad en butik tycker om ett märke som dom själva inte har då det nästan aldrig stämmer överens med sanningen. Det beror oftast på gamla uppfattningar och att en butik aldrig kan föra alla märken. |
 |
|
Terratec
Member

146 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 20:13:18
|
Du säger att du skall driva ett par B&W CDM 7 NT. Nu har jag i o f inte lyssnat till just de högtalarna från B&W men jag har ett par B&W 805 Nautilus själv som drivs av en A30.2. Det tycker jag låter mycket bra. Men jag tror säkert att Rotel gör ett bra jobb också. Ja, snart vet du också - efter att ha lyssnat på båda två. Försök dock att lyssna i hemmamiljö med likadana kablar o s v. Det kan bli en ganska stor skillnad annars. |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2004/01/02 : 22:42:53
|
Smaken verkar vara som baken, hårig . Nä om vi ska vara lite seriösa så förstår jag till att börja med inte vad Esoterisk har med Rotel att göra när jag talade med dem om Primare. Jag kanske var lite otydlig där.
Ni som svarat på min fråga verkar vara uppdelade i 2 olika läger och det misstänkte jag nästan då jag skapade tråden i natt . Den slutgiltiga rösten är väl min då det är jag som ska leva med steget och den lägger jag nog imorgon eftermiddag efter en lyssningstur i huvudstaden.
edit: Tack för svaren iaf. |
Edited by - MasterOfPuppetz on 2004/01/02 22:43:27 |
 |
|
PeterL
Semesterfirare

371 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 01:41:23
|
Om du funderar på att köpa RB-1080 så vill jag minnas att CarlssonPlanet http://www.carlssonplanet.com/ varnar för den nya serien med blå lysdiod och WBT-utgångar. Den modellen har enligt CarlssonPlanet andra motstånd och låter sämre än tidigare 1080:or. Kan vara värt att kolla upp. |
PeterL |
 |
|
MasterOfPuppetz
Member

786 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:11:46
|
Tack för upplysningen . Faller kronan till Rotels fördel ska jag ha det i åtanke. |
 |
|
|
Topic  |
|