Author |
Topic  |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:29:48
|
Pinsamt nog har jag inte koll på vad som menas?? Det börjar bli mycket sticky, men en "hifiparlör" vore kul att bygga upp. |
|
fatpipe
Member

264 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:34:43
|
Det låter inte "högtalare". Utan ljudet bara finns i rummet som en rymd. Eller har jag missförstått   |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:38:59
|
Har du hört det så kommer du förstå precis, och förmodligen inte vilja ha något annat:) |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:41:26
|
Hur ska jag kunna veta om jag har hört det? Fatpipes beskrivning kan jag hänga med på! |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 11:44:51
|
Försök få lyssna på en bra uppställd high end anläggning någonstans så förstår du vad som menas. Första gången jag verkligen hörde släppet var på Hifi Consult för ett antal år sedan, det var då mitt riktiga intresse för hifi vaknade....  |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 12:08:07
|
Ja, jag (tror att) jag har hört några high end anläggningar. Ordet släpp i hifisammanhang verkar vara rätt nytt. Tycker att det är intressant att försöka beskriva begrepp lite bättre. Tex att det känns som om vokalisten står framför en eller dylikt! Lite konkreta beskrivningar av känslan tack!
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 12:11:44
|
Jodå du kommer att förstå, det finns lixom inget annat sätt att beskriva det på.
Man behöver inte så myckt high end, Sony pascal 815ed gör inte så mycket rätt, men har ett sjukt "släpp". I början gick jag fram till centern flera gånger för att höra om den verkligen inte spelade
Sonysarna har två 3tums element och en diskant i en gjuten, "död" aluminium "låda" med mjuka rundade former.
Jag köper förklaringen att det är lådresonanser som ställer till det, men vill oxå tro att baffeln på en normalt byggd högtalare är en bov i dramat.
|
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 12:16:52
|
Klart man kan försöka beskriva ett intryck! Den som tror att det går kan väl försöka! Jag kanske sitter hemma och lyssnar på ett "släppt" ljud utan att veta om det? |
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 12:17:58
|
Det bästa "släppet" jag har hört var hemma hos Timbre. När man satt o lyssnade så tyckte man att högtalarna skymde dom som spelade. Musiken strömade ut på ett sådant sätt att högtalarna försvann totallt.
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 13:55:02
|
En vettig uppställning målar upp en scen där vokalisten och musikerna kan pekas ut, men du kan också höra att det är högtalaren står och spelar. Illusionen av scenen är "bräcklig" det är lätt att bli påmind om att det "bara" är högtalare som står å spelar.
Med riktigt bra släpp finns inga högtalare på scen. Man hör inte vart ljudet ursprungligen kommer från. Det enda du hör är resultatet av de båda högtalarna.
Personligen vill jag inte ha något annat, även om andra högtalare gör bättre ifrån sig på många andra parametrar. Finns inte "släppet" blir det till å leta vidare. |
 |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 14:02:38
|
Tack! |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 14:33:02
|
Jag skulle vilja säga att släppet kan finnas utan att musikers placering blir tydlig. Alltså högtalarna försvinner och ljudet "strömmar fram" med ljup och bredd och mycket luft. Trots detta kan högtalaren misslyckas med att placera ut instrument och vokalister på ett tydligt sätt. Bra släpp, dålig precision kanske? |
Retro låter fint. |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 17:24:42
|
jeppe72: javisst, släppet är bara en parameter. Jag tror inte det är så du menar med "Bra släpp, dålig precision kanske?" att släpp och precision skulle stå i ett motsatsförhållande. Men vill bara påpeka att så är det INTE.
Gnällspik;) varsågod:) |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 18:50:40
|
Lasselite, jag ser dig inte som någon gnällspik. Jag uppfattar det bara som så att jag har uttryckt mig otydligt. Jag menar dock inte att det finns något motsattsförhållande mellan dessa båda parametrar, utan att "släppet" kan finnas utan att precisionen är särskilt bra. Dock kan släppet naturligtvis finnas, och gör det förmodligen, om precisionen är bra (kanske).
Egentligen har du skrivit en perfekt beskrivning ovan |
Retro låter fint. |
Edited by - jeppe72 on 2004/01/03 18:51:55 |
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 18:59:21
|
Jeppe72: vi är helt ense och som du säger ville jag bara förtydliga lite:)
gnällspik;) var till patrikf då han häromdagen ursäktade sig för att han ibland kunde uppfattas som sådan, något jag FÖ inte håller med om. Varsågod var för han sktivit tack längre upp.
Nu skall jag ta ett par glas röd... mjölk;) i goda vänners sällskap. |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 19:30:21
|
Enligt mig har det mycket med högtalarens placering i rummet att göra. Korrekt uppställd skall alla högtalare klara detta nummer dvs försvinna ur ljudbilden. Precisionen varierar från konstruktion till konstruktion. Här skulle jag rikta särskild uppmärksamhet till delningsfiltret. |
Hifiarkeologen |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 19:41:58
|
jag har spelat "släpp" på 2 högtalare.först släppte hela baskonen på min styvfars högtalare sen ramlade ett mellanregister ur mina nyköpte briklin,det var inte roligt,fram med lim och större skruvar. det brukar ju som regel höras när ljudet släpper,en ny högtalare släpper inte,men efter en stund låter det helt enkelt bara musik,naturligare mindre ansträngt,mjukare.om inte rummet är hopplöst då vill säga,då släpper det ALDRIG som man vill.så har jag det! |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
Aton
Member

2048 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 19:49:16
|
"Ljudet släpper" är ett korkat uttryck. När man beskriver ett ljudfenomen eller för all del vilken annan upplevelse som helst kan man väl lika gärna använda ord som går att förstå även utanför en snäv krets av inavlade människor . "Högtalarna försvinner ur ljudbilden" är ju bara så mycket tydligare och därför bättre. |
 |
|
pak
Member

1572 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 19:56:02
|
klokt sagt. |
-----------OBS------------ Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
|
 |
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 15:09:46
|
Sen tycker jag att vi skrotar ordet kalsong oxå. "Korta, ofta lite tunnare byxor som håller reda på genitalier" är ju så mycket mer precist |
 |
|
jeppe72
Member

1492 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 19:17:42
|
quote: Sen tycker jag att vi skrotar ordet kalsong oxå. "Korta, ofta lite tunnare byxor som håller reda på genitalier" är ju så mycket mer precist
bra sagt! |
Retro låter fint. |
 |
|
|
Topic  |
|