Author |
Topic  |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 18:37:00
|
Hej!
Då har jag tack vare lyft och idé-hjälp av "ayayay" fått till det så att jag kan ställa upp en skivspelare igen.
Oj, vad jag har saknat vinylen...
Problemet jag har är att jag inte har kvar några bruksanvsningar vare sig för pickup eller tonarm och då blir det svårt med inställningar...
Jag har kollat på www.vinylengine.com och där fanns vare sig manualer eller hjälp att hämta.
Pickupen är en Empire MC och tonarmen en Audio-Technica AT-1120
Finns det någon som känner till något om dessa alt. vet vart jag kan vända mig för att få tag på manualerna
Vänligen, Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 18:44:50
|
På AT sida så finns inte armen med , hur gammal är den ??
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 00:37:10
|
Hej Johan!
Jag gick in på AT's sida(www.Audiotechnica.com) men det enda jag hittade var mikrofoner...??? Har de en annan sida för tonarmar?
Armen är från början/mitten av 90-talet.../Per |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 03:19:00
|
Empire MC från tidigt 90-tal hade ett rekommenderat nåltryck på 1.8 g +-0,2 g. Ganska låg kompilans och trivs alltså bäst i armar med hög effektiv massa. Jag gjorde en sökning på Vinyl Asylum ( http://www.audioasylum.com/audio/vinyl/bbs.html ) på AT1120 , och det verkar som den armen främst är avsedd för lätta högkompilanta pickuper , så din Empire kanske inte är den bästa matchningen. Men det skadar ju inte att prova... Övriga mått på armen hittar du här:
http://vantageaudio.com/info/audiot.htm
På Vinyl Engine finns "stupid protractor" som är en tvåpunkts-protractor som funkar på alla armar. Se bara till att måtten stämmer efter utskrift, annars blir det fel...
Lycka till med vinylspelandet! |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 23:59:20
|
Tack för hjälpen "Bostrowskij"!
Nu har jag äntligen hittat beteckningen på pickupen, det är en MC-5M. Bostrowskij berättade att den hade en utgångsresistans på 25ohm vilket stämmer väl med mina experiment. Ju "hårdare" jag lastar den med den interna RIIA inställningen desto bättre låter den. Tyvärr kan jag bara lasta ner till 30 ohm. Så det blir Elfa och motståndsbeställning som gäller.
Det jag skulle behöva nu är att få tag på beslastnings impedansen till min Empire MC-5M... Någon som har en gammal tabell liggande och kan assistera
Ang. armen har jag varit inne på vinylengine.com och printat ut diverse protractorer. Så nu skall det fixas och trixas!
Vänligen, Pac |
|
 |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 00:05:28
|
Pac
Du hittar även pickuper om man letar lite , men där är bara saker listade från 96 och framåt. Om mitt minne inte är helt fel så hade dom nån företagsrekonstruktion nån gång då.
Maila dom vetja
Ha det bäst J |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
 |
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 11:44:40
|
Kul att se att våra protractorer kommer till användning.
Vad gäller AT-armarna så är de ett rent h-vete när det gäller att få tag på manualer. Vi (vinylengine) har varit i kontakt med både AT i Europa och i Japan men ingen verkar ha några manualer kvar.
Vi tar gärna emot kopior och/eller pdf:er på AT-tonarms manualer. |
Moderator på http://www.vinylengine.com/ |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22009 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 11:47:26
|
Pipes: Jo visst vet du, vi på Hififorum.nu har stort intresse för vinylengine.com
Vänligen, Per |
|
 |
|
|
Topic  |
|