HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 effekt i mp3-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:15:46  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan!
Jag går i "bärbar-mp3-köpartankar".
Har surfat runt o kollat marknaden lite. Har fastnat för två olika.

Kombatant nr1: Iriver igp-100
1,5 Gb, fm-radio, 20 mW uteffekt.
Pris ca 3400 kr

Kombatant nr2: Creative muvo2
4 GB, 30 mW uteffekt.
pris ca 3200 kr

Min fråga är igentligen om uttefekten från Iriver igp-100 räcker till för att låta sjysst i mina Grado SR80. Det enda som talar för Iriver´n är igentligen att den även har fm-radio.
Är det så att ljudet förmodligen låter märkbart bättre med creative så kvittar det ut radio-funktionen och lite till. Och i.s.f. vinner creative muvo2 på sin större microdrive-disk på 4000 mb...

Tacksam för lite tips o idéer!
Tips på andra välljudande fick-mp3-spelare tas gärna emot.
(kanske är fel forum att fråga, men här är så trevliga människor och det handlar ju faktiskt om kringutrustning till riktiga hifi-hörlurar :) )

MVH
Andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:30:57  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Vidare efterforskning har visat att jag tror creative försöker luras lite med effekten...2x15 Mv verkar det vara. Irivern har 2x20 Mv

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:39:46  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag använder ett par Denon AH-D750, info:

AH-D750
• 2 Hz - 30 kHZ response • Vaporized Titanium diaphragms for outstanding high frequency resolution • 50 mm driver unit • 6 Nines Pure Copper voice coils and input cable (6N = 99.999% purity) • Low resonance driver housing enclosure • Oval ear pads with super comfort padding • Superior external noise isolation • Gold plated headphone plug with screw-type adaptor • Compatible with standard size (home components) headphone jacks as well as 3.5 mm mini-size personal audio jacks • 30 ohms • High strength neodymium magnets

med min iriver som är på 10mw... det funkar bra så länge jag inte kör full volym för då distar det... men jag behöver aldrig spela med full volym så det är inte något problem... 20mw är ju dubbelt så mycket som min på 10.. mina är dock ganska lättdrivna.. testa i en affär innan du bestämmer dig!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri

Edited by - j0akim on 2004/01/05 00:40:54
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/01/05 :  00:51:45  Show Profile Send henricsson a Private Message
Joakim, i androxes läge lär det vara känsligheten som är viktigt. Grados 98dB/1mW är inte jättemycket, vad säger Denon om sina? (står inte i infon)

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2004/01/05 :  01:00:57  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
det där var det enda jag hittade... tyvärr..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Nikita
Starting Member

29 Posts

Posted - 2004/01/05 :  01:18:09  Show Profile Send Nikita a Private Message
Apples iPod kanske är värd att titta på? Vet inte vilka specar den har men bra låter den, mycket bra!
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:32:57  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Skulle garanterat titta på två spealare till:

Apple Ipod: http://www.apple.com/ipod/
och
Philips HDD100: http://www.teknikmagasinet.se/shop/db.pl?template_file=db_product.html&ProductID=100042

Själv har jag haft Ipoden men bytte upp mig till Philipsen, som iallafall jag gillar bättre.

Edited by - patrikpolly on 2004/01/05 11:34:30
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/05 :  11:49:34  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Hej,
Ipod och creative MuVo har testats bra tex http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/934
(stereophile testar budget !!!)
EN amp ger nog oxå ett lyft
http://headroom.headphone.com/layout.php
(Även goda råd vid val av spelare)
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:22:51  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
ipoden verkar vara lite väl stor tycker jag. Tanken är att jag ska kunna ha den i fickan o så. Samma gäller philipsen. Lite för stor för mobilt bruk kanske.
Iriver igp-100 och creative muvo2 är ganska små, men rymmer ändå tillräckligt mycket data (räcker ju även till ett par xvid-filmer tex)
Trippelbogey: Jag kunde inte hitta nått test av muvo2 på den där sajten du tipsade om?

Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2004/01/05 :  12:29:27  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
jOakim: dina lurar har 106 db sensitivity

Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:09:27  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Varför inte satsa på en portabel hörlursförstärkare? Jag har en IPOD 40GB, ETY4P/S samt en Porta Corda II och det låter väldigt bra!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/01/05 :  21:45:06  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Nej,
Stereophile testade bara ipod men i What hifi har creatives både zen o MuVo testats. Jag tro att det var decembernumret (eller möjl nov) bägge fick toppbetyg för pris/prestanda.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000