Author |
Topic  |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 01:26:09
|
Jag har ett system bestående av:
CD: Arcam CD72T Försteg: Perreaux SM6P Slutsteg: LC audio Zapsolute Mk4 Högtalare: Pro Ac klon och snart HFLS-1
Kablar signal: RCA och Balanserad DIY silverplätterad koppar Högtalar: Samma som ovan i biwire utförande
Vill ha tips på passande kabel till mitt system.
Systemet idag: Styrkan tycker jag idag är mellanregister, basen är ibland bra men kan bete sig bumligt kanske beroende på mitt rum, diskanten är ganska bra. Stereobilden kan vara bra på viss musik, på annan kan den flyta ut lite för mycket ibland
Vad jag vill ha: Bättre, gärna både djupare och fastare bas mer detaljerad sådan. Diskanten skulle gärna få bli mer detaljerad också. Vill ha ett snabbare mer fart på ljudet. Stereobilden skulle gärna få skärpas också.
Jag vill inte lägga ut mer än max 3000:- på passande kabel,och helst ska den vara i biwire. Jag ser främst på begagnatmarknaden då det ger mest för pengarna.
En kabel jag har hemma just nu är en Synergistic Alpha (1700:- ny), men den ger inget mervärde mot mina DIY. Har kollat på Kimber och Transparent kablar men även audioquest, analysis plus och andra "bättre" märken är intressant. Neotech har ju också kablar i vettig prisklass.
ps. Högtalarkabel är 1:a led i uppgradering, både CD och sedemera byte av bostad vilket ska ge bättre rum är aktuellt längre fram. ds.
|
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 01:53:25
|
Problemen du upplever kommer du inte åt genom att byta kabel. Testa med ett längre basreflexrör mot bumligheten(tidigare och flackare avrullning brukar hjälpa). "Mer detaljer i diskanten" åtgärdas lämpligast med att byta diskant.... , men det kanske skärper till sig när dina HFLS-1or blir klara.
|
Mvh |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 02:52:00
|
Ett ytterliggare förtydligande, jav VILL byta högtalar kabel. Det kan vara en utseende fråga också att få en snyggare eller coolare kabel, men framför allt en som ändrar smådetaljer i ljudet mot det som jag vill ha det.
Basportar i ac klonen är laborerat med, längre ger något mindre muller men sämre mellanregister.
Och den Synergistic kabel jag lånat hem bara för att testa en köpes kabel ger hörbar skillnad i ljud, men inte så att jag anser den bättre utan tror jag måste gå upp lite i prisklass för att kanske få bättre och då kollar jag främst på begagnat. |
|
 |
|
Resolution
Member

158 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 04:19:48
|
vill du få mer detaljerad och kunna höra "klang" i basen kan jag verkligen rekommendera Transparents kablar. Dom tar givetvis inte bort rummets egenfrekvenser/studsar, dom får du fixa med absorbenter eller en tjockare soffa :-). Med Transparents kablar får du definitivt djupare och mycket mer detaljerad bas. Själv hade jag aldrig uppdattat "klang"/timbre i de lägre frekvenserna innan jag testade dessa... Låna hem ett set i din prisklass och prova vet jag!
|
"In my mind, I'm already gone" |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 06:06:00
|
Kimber ska du absolut testa. Högtalarkabel 8TC eller kanske 4TC. |
Edited by - Snutten on 2004/01/05 06:06:30 |
 |
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 09:56:49
|
Prova att köra singlewire och gör jumpers av samma kabel som du använder. Koppla + på diskanten och - på basen. Jag tycker det ger mycket bättre precision än att biwira ( billigare oxå ) |
 |
|
Explora
Member

65 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 09:57:50
|
Visst ja! Använd samma typ ( solid core eller multistrand ) genom HELA systemet. |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 15:02:01
|
Någon som lyssnat till Analysis Plus Oval 9 el. 12? |
|
 |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 15:22:00
|
Hej Mangew!  Jag kör med "Oval 12" från Analysis Plus... Trivs utmärkt med dem, väl värda att testa! Flugfiskare har kanske samma kabelsmak, vad vet jag??? 
Mvh Sebastian 
Ps: Vad jag har för grejor i övrigt hittar du i "tråden" som försvann! Ingen ville tydligen ge "tips på försteg och slutsteg", för några dagar sedan...  |
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
 |
|
matson
formerly known as...

1617 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 22:03:52
|
Sämre mellanregister med lägre avstämning? Låter helt omöjligt, men kan ju iofs ha med resonanser att göra om porten är felplacerad från början.....har du testat med att täppa till porten med skumgummi eller liknande?
|
Mvh |
 |
|
hogga
Member

239 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 00:42:40
|
Jag tycker att du skall testa Eichmann Express 4 (1755 kr hos Ljudmakarn). Jag köpte Eichmann Express 4 på öppet köp för ca 1/2 år sedan och hade tänkt jämföra med några andra kablar någon helg. Testet blev inte av, men jag behöll kablarna och är kanonnöjd med dem. Tidigare körde jag bi-wirat med någon Tara Labs kabel (minns inte namnet), nu kör jag single-wire med "jumper" av en stump Express 4 kabel jag tiggde åt mig. Allt blev bättre. |
 |
|
|
Topic  |
|