HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Provlyssnat Klero från Intendo Musica
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/01/05 :  04:20:11  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har haft besök av Klero samt Kleros skapare epkpeng,det handlar alltså om en högtalare från Intendo Musica och jag tänker nu delge er en liten betraktelse över dessa skapelser.
Första intrycket är-----Ooohhh---vilket träarbete,mycket vackert utfört må jag säga.Stabila lådor som troligtvis inte kommer att tillföra något eget oljud.Modellen är slimmad och borde vara lättplacerad,möbleringsmässigt alltså----kanske besvärligare ljudmässigt?
Konstruktören själv kopplade och donade utan att kommentera mina gamla högtalarkablar som härstammar från tidigt nittonhundraåttiotal(supra 2.5)I andra änden på kablarna använder jag en Advantage I-200 och som programkälla har jag en Cambridge CD-1,denna ansluts via en Bheringer 8024 som får fungera som dac och eq,signalkablarna är av standardmodell avsedda för pa-bruk,anslutningsdonen är vanliga neutrik/xlr-kontakter.
Ok.när det började låta var min första tanke att detta är bra men det är något som inte stämmer,foten stampade visserligen takten alldeles automatiskt men----jovisstja,vi körde utan eq och eftersom högtalarna inte är färdigutvecklade vad det gäller filtrets olika parametrar så kopplades eq´n in och epkpeng började motionera mellan fåtölj och eq,även högtalarnas placering krävde lite motion men när allt var inställt på bästa sätt började det hända saker.
Högtalarna var inte speciellt svåra att anpassa till rummet men som vanligt är ju den optimala positionen svår att hitta,ljudbilden som spelades upp var det dock inget större fel på så vi fick nog till det något så när----
Eftersom den mera koncentrerade lyssningen bara varade ett par timmar så kan jag inte ge någon djupare analys av ”soundet”,det får bli lite kortfattade kommetarer istället.
Basen spelade rappt och fint med bra anslag och dessutom gav dom ifrån sig mycket mera bas än vad jag hade förväntat mig.Gick hyfsat lågt i frekvens,någonstans runt 35/40-Hz skulle jag tro.Mellanregisteret var mycket bra,svåra röster återgavs utan problem och på vissa inspelningar var närvarokänslan mycket bra,kul när artisten gör hembesök s.a.s.Ståpäls blev det vid några tillfällen när sångerskan stod där ett par meter bort och sjöng bara för mig.
Diskanten lät (tillsammans med min ganska mjukt ljudande elektronik) väl balanserad/integrerad med dom andra registren,inga fräsande sssssssljud eller några andra dumheter.
Helt klart ett lyckat bygge som jag gärna skulle lyssna på en längre tid,skulle dom låta lika bra i mina öron efter ett par veckor eller skulle jag hitta några små brister att reta upp mig på
Slutligen några bilder som togs av epkpeng,han plåtade utan skyddsnät---d.v.s.ingen blixt och stativet låg visst kvar där hemma


En Klero med rumsanpassad färg---

Eq´ns inställning blev som synes inte allt för krokig

Tjaa--så såg det ut just då











Edited by - Gus on 2004/01/05 13:06:35

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/05 :  09:18:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Snygga skapelser.

Hjälper till med lite bilder så länge.
(Vet inte om webhotellet tillåtervidare länkning.
http://bildarkiv.hififorum.nu/zalve/nn/1.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/zalve/nn/2.jpg
http://bildarkiv.hififorum.nu/zalve/nn/3.jpg

Edit: Nu fungerar det... Låter länkarna vara kvar, om det bråkar igen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/01/05 15:38:22
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/01/05 :  13:03:18  Show Profile Send Gus a Private Message
Tack för bilderna,tidigare har det fungerat men nu verkar det inte gå så bra
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:08:20  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Tack för visat intresse (och mat, kaffe, läsk...).
Det var en trevlig tillställning, underbar kissekatt, intressant dämpning av vägg, kul system med Cambridge-transport, Behringer DAC/EQ och en Advantage.
Med lite mer tid till förfogande kunde ljudet självklart ha pressats till högre kvalitetsnivåer. "Problemet" var att det var redan skitkul att lyssna på musik, snacka musik och utbyta historier. Djurmänniskor (i detta fall = djurvän) är ett trevligt släkte.

mvh
// Pär
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:23:11  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
högtalaren ser väldigt trevlig ut. =)
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/02/11 :  14:36:56  Show Profile Send drkim a Private Message






Så slipper man klicka!

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

IcedEarth
Member

498 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:28:35  Show Profile Send IcedEarth a Private Message
Vad kostar den?? ser ju små läcker ut! vad är det för träslag?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/11 :  20:41:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
IcedEarth:
Dom ÄR läckra. Jag tog dessa bilder på frihand utan blixt. Finish är självklart bättre än vad bilderna visar.

Träslaget är finaste plywoodkvalite som sen betsas och lackas enligt dina önskemål. Detta är brun mahogny som passar finfint till dom vit/svarta keramiska elementen.

Priset är inte klart ännu, men dryga 30'000kr per par. Beräknat färdigdatum är mitten på mars.

I detta nu står Klero i mitt vardagsrum och spelar tillsammans med rörelektronik. Välkommen till Blekinge och Karlskrona för en demo!

Sen detta lyssningsevent hos GUS, har högtalarna fått ett nytt filter, ny avstämning och spelar på alla sätt bättre. Magisk är förnamnet. Musik är efternamnet.

vänligen
// Pär
// intendo musica
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/12 :  03:39:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant, vore spännande att få lyssna på.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000