HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 RT60 med ETF - Hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:07:02  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag försöker förstå hur mitt rum fungerar rent aukustiskt. Med ETF kan man få ett sk RT60 Diagram

Följande inställningar kan göras.

Någon som vet vad inställningarna betyder och hur man skall tolka diagrammet?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/01/05 :  19:49:13  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Tolkning av diagram kanske jag kan hjälpa till med. Y-axeln är tiden det tar för ljudet att minska 60dB vid en spec frekvens. Överhuvudtaget ser du ut att ha ganska odämpat rum? Inställningarna kan jag inte hjälpa dig med förutom rt60, rt30 och rt20, som alltså definierar hur mycket dB nivån ska sjunka.
edit: ser att mitt svar var ganska trivialt, men hoppas att du har nån nytta av det

lazyboy

Edited by - lazyboy on 2004/01/05 19:51:15
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/06 :  10:09:52  Show Profile Send Margaux a Private Message
Tack, Lazyboy.

Onekligen lite svårtolkat. Det borde inte vara odämpat eftersom jag har dämpvägg, sido och takabsorbenter, heltäckande bokhylla bak, stor soffa, matta...osv. Rummet låter dessutom mkt bra.

Antagligen beror det på att micken inte är en riktig mick utan är en Radioshack meter.

Men om rummet och mätningen var korrekt skulle alltså hela grafen ligga under 60 ms?

/Joachim
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:14:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Du verkar ha bra dämpning från 100 Hz och uppåt,0,5 - 0,4 sek efterklangstid.I basen kan rumsresonanser förlänga efterklangstiden. Förmodligen därför du får en pik vid 160Hz.
Under 100 Hz är det svårt att få till bra dämpning och där förlängs efterklangstiden avsevärt.
Varför den är längre i diskantområdet vet jag inte, men du kanske har klätt dämpväggarna med tyg som reflekterar dom högre frekvenserna?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/01/06 :  13:53:12  Show Profile Send mus a Private Message
Margaux,

"Men om rummet och mätningen var korrekt skulle alltså hela grafen ligga under 60 ms?"

RT60 är beteckningnen på tiden det tar för ett ljud att "dö ut" till 60dB mindre är den ursprungliga ljudstyrkan.

Ex. Sänd ut en ljudpuls med styrkan 100dB och räkna tiden det tar för ljudet att komma ner till 40dB.

Kurvan du ser i diagrammet är RT60 mätt vid olika frekvenser, t.ex. 3s vid 20Hz, 1.2s vid 160Hz osv.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:07:19  Show Profile Send Margaux a Private Message
Okey då börjar jag förstå. Tack.

Jag trodde 60 stod för att ljudet som reflekteras inom de närmaste 60 ms förstörde ljudbilden eftersom de inte kan separeras av hjärnan.

Då kommer nästa fråga. Vad är bra? 0,5 s, 1 s?

Björn Ola: Det stämmer - 70% av absorbenterna är klädda i tyg.

/Joachim
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/01/06 :  15:35:13  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
0,5 sek är bra i ett normalt lyssningsrum. Den ökar med större rum.
Svårigheten som din mätning visar är att få till en jämn dämpning i hela frekvensbandet eftersom materials absorptionsförmåga avtar när man går nedåt i frekvensbandet och i princip inte har någon effekt i basområdet.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000