HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Plastelina på högtalarelementen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JonasQ
Member

73 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:04:22  Show Profile Send JonasQ a Private Message
Såg i en hifi-tidning att man kunde applicera plastelina på högtalarelemen för att få bättre ljud. Reportaget handlade om hur man kunde få mer hifi-ljud ur billiga budgethögtalare. Flera olika tips gavs av vilket applicering av plastelina var ett. Det påstods att detta "tweak" var mycket bra för högtalare generellt, även för dyrare högtalare.

Jag har inga dyra högtalare. Jag har Dali 5005 (den nya jubileumsserien). Min fråga är: Borde jag applicera plastelina på mina bas- och mellanregisterelement? Vad kan jag förvänta mig av ett sådant ingrepp? Eller skall man undvika ingrepp som dessa helt och hållet?

Tacksam för svar.

"Vidskepelse för otur med sig"

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2004/01/06 :  09:33:20  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
"mycket bra för högtalare generellt"

jag skulle sluta köpa den tidningen, de vet uppenbarligen inte vad de snackar om...

vad som händer är att du får ett högre Q-värde , lägre resonansfrekvens och lägre verkningsgrad på elementet, p g a den ökade massan hos konen.
detta är synnerligen viktiga parametrar för att bestämma hur stor baslådan och ev. basreflexrör skall vara.
den sänkta verkningsgraden betyder att delningsfiltret kanske måste byggas om. dessutom ökar belastningen på högtalarelementens upphängning , så att den kan åldras i förtid.

det är m a o inget man skall ge sig på utan att veta exakt vad man gör- men vet man det är det ett sätt att "trimma" baselement för sina egna behov.

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/01/06 :  10:28:36  Show Profile Send sveli a Private Message
Nja, var det inte så att man lade plastelina på elementets korg för att öka vikten på elementet? Det var alltså inga förändringar på konen.

Se länk:

http://www.svalander.se/anlag/bas.htm

Mvh /Sven
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000