Vad tror ni om att köpa en extern DAC istället för att köpa en CD-spelare för att förbättra ljudet? Idag har jag en Pioneer DVD 656, dvs en rätt ny SACD/DVDAudio-spelare som fått rätt bra kritik i pressen (i sitt prissegment dårå).
Jag funderar nu på att köpa en CD-spelare eller en extern DAC för att förbättra ljudet. Har fått erbjudande om att köpa en Cambridge DACMagic 1 för 500 pix, vilket ju är fånigt billigt - men kommer den att göra skillnad? Den har ju några år på nacken (och var billig redan då förståss).
Den kan ge en förbättring på cd ljudet, men däremot så kommer du inte ha nån nytta av den för SACD/DVD-A... Dock så måste du ju oxå köpa en vettig digitalkabel för kanske runt en 1000:- eller köpa lite bra kabel och kontakter och löda själv...
Ännu så länge har jag bara sunkiga högtalare bak (och ganska sunkig center) så multikanal kommer att få vänta lite. Utan att dra igång ännu en av dessa oändliga kabeldebatter.... har digitalkabeln verkligen så pass stor inverkan i det här sammanhanget? Och kommer inte DACen att kompensera lite för en 'dålig' kabel?
Om det ska löna sig riktigt skulle nog det digitala utgångssteget behöva modifieras till något bättre.
Ja kabeln är viktig men inte samma sak som att en svindyr är så mkt bättre
men en medeldyr är nästan garanterat betydligt bättre än en standard (kvaliten för större betydelse ju "finare" system du har)
Men personligen så tycker jag du kan chansa 500 är inte så mkt och du kan alltid sälja den för iaf det samma om du inte tycker du får ett ljudlyft värt d 500:-
Ja du ska inte slänga ut för mycket pengar på kabeln, men köp i alla fall en som är bra, dacen kan inte göra den signal den får in bättre, den gör bara om den från digital till analog signal...
Jag kör med en Cambridge DAC-3 och en riktigt gammal CD-spelare Pioneer PD-8500 och den kombinationen upplevde jag som mycket bättre än min gamla DVD-spelare Pioneer DV-444K. Men jag tycker faktiskt att den även är lite bättre än min nuvarande DVD-spelare Pioneer DV-656A på att spela CD. Jag har dock inte provat DAC-3 och DV-656A ihop för jag är lite förälskad i min PD-8500 ;) Jag vet inte vad det är för skillnad på DAC-1 och DAC-3 men trean är lite nyare och dom brukar säljas för mellan 1000-1700kr så det kanske kan vara värt att kolla efter en sådan istället.