Dessutom brukar stativare generellt vara mer trögdrivna...
Jag säger, behåll effekten och njut av stativarnas fördelar, som lättare placering, mindre känsliga av rumsresonanser i basområdet och oftast mer välljud per investerad krona. Stora trälådor (golvare) är inte gratis att tillverka...
En nackdel med stativare som jag upptäckt nu då jag själv sätter ihop ett par DIY:are är att hitta passande stativ.
Mina är DIY men det finns köpes också som är lite större än ex. små Totem lådor och då har man problem att hitta passande stabila stativ. De stativ som ligger i 2000:- klassen är ofa antingen tvivelaktiga rangliga eller så med för små topplattor till ett par lite större stativhögtalare. Hittar man ett par stativ med större och stabilare topplattor kostar de 5000:- och uppåt
Detta "problem" och kostnad ska man tänka på då man köper (bygger) stativare...vilket jag inte tänkte på ibörjan utan tänkte att det ordnar sig.
Vad jag menade med frågan om huruvida jag kan behålla båda stegen är: Är stativare i regel försedda med BiWire anslutningar eller får man plocka fram lödkolven?