HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 former på högtalare (filter strul)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/09 :  22:41:46  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hej..
Jag håller på å fixar lite inför ett bygge.

Förs undrar jag vad folk tycker om detta:

Diskant: S S D2905/990000
Bas: S S 18W/8545-00
Det är en 20L låda avstämd till 31 Hz
Materialet är 22 mm MDF som man limmar ihopp..

Sedan undrar jag hur man ska tänka när det gäller fasjustering.
om jag inte har heeelt fel så sätter man diskantens "bula" i en lodrät linje det som är längst inne på basen.
Eller är det inte så?
jaja iaf om det är så.. vart på domen är det man mäter längst ut på toppen eller längst in? kanske rentav i mitten av den..
och vart på basen är det? toppen på dammkopan? Längst in där kopan slutar?
hmm

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

Edited by - Smallsuper_man on 2004/01/14 07:57:05

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:12:58  Show Profile Send mjon a Private Message
Det är lite svårt att säga hur man ska tänka när det gäller fasjustering. Avståndet beror på vilken frekvens som delningen sker vid samt hur elementen fungerar tillsammans med filtren. Det bästa är nog att bygga en testlåda där diskanten kan flyttas bakåt. Då kan man testa olika avstånd med div filter. Vill man inte göra det så är nog det bästa att bygga lådan som man vill ha den och sedan fixa ett filter som fungerar med just den lådan.

Inte så mycket till hjälp men du har i alla fall valt fina element så om du bara får till filtret så blir nog detta kanon! Lådan ser inte dålig ut den heller!

/ Magnus
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

656 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:21:12  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
exakta akustiska centra varierar med frekvensen, men givetvis använder man sig runt delningsfrekvensen. några mm hit eller dit spelar väl ingen roll.

ju brantare filter du använder , desto okänsligare blir systemet för off-set- men brantare filter är klurigare att få till (men samtidigt så begränsar du ju överlappet )

förutom att lådan verkar görjobbig att snickra ihop (men säkert kul :)
så slås jag av att du kommer delvis att lyssna off-axis på diskanten då denna är riktad uppåt. inte så mycket dock. Jag vet dock inte hur mycket det påverkar , eftersom du kommer att få en del takreflex ljud oxå som kommer från on-axis. Jag antar dock att diskanten är ganska så lika off-axis inom små vinklar som on-axis och därmed påverkar det inte ljudet så mycket.

men jag är inte expert på sådant här, jag har bara läst på diskussionerna här...

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:36:21  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
mjon-- Ja vist.. jag får ta å fixa en provlåda först! då kan jag även se hur det blir med diskanten med vinkel

rikkitikkitavi-- diskanten har en vinkel på ganska exakt 344,925 grader på den ritningen
sen har jag en cnc som skriver ut skiten åt mig..

Det e bara till att snikra ihop en liten spånlåda då
för test så borde det gå alldeles utmärkt med sneekkoponenter till delningsfiltret va?

Hemma hos Peter
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/01/09 :  23:45:18  Show Profile Send mjon a Private Message
Sneekkomponenter och spånlåda är inte dåligt! :)
Mina byggen bruka tyvärr stanna alltför länge i det stadiet. När man väl fått ljud i det hela så vill man ju försöka få bättre och bättre och bättre ljud innan man bygger den riktiga lådan.

Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2004/01/10 :  00:39:37  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Trevligt bygge det där men skulle nog föredra 9700-diskanten då jag tycker den passar bättre ihop karaktärsmässigt med 8545-basen.
Att sen sätta basens talspole och diskantens membran i samma nivå tycker jag är bra då det underlättar filterbygnaden ur fas-synpunkt.
Men en testlåda i spån får du ju snart ihop och kan testa med.
Lycka till med bygget.
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/01/10 :  01:55:51  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Borde inte Bas och Diskant sitte i linje med varann?

Personligen skulle jag *tro* att det skulle bli en förbättring att sänka diskantens lutning en aning, eller höja beroende på hur man uppfattar det, men iallafall så den sitter nästan i linje med basen, vad säger teorin om detta?

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/11 :  21:37:29  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
mjon -- jag ska låva mig själv att inte ha dem kvar!!! köper MDF så fort jag har hittat en bra lösning!

fidelityn -- Jag personligen föredrar 9900-diskanten då jag helt enkelt tycker den spelar skiten ur 9700, trots att den kanske spelar bättre ihop med 8545 (vilket jag inte vet men tror på dig).
Det ska bli spänande att se hur skilnaden blir med vinklar på diskanten och hur långt bak man har den..

Dazzin - jaa du det återstår att se! menar du att diskanten kommer för mycket offaxis?

Idag va jag på bauhaus och köpte lite spånskiva (tack till killen vid sågen på bauhaus i barkaby). har precis satt ihopp den och väntar på att fräsa upp hålen.. har inge handöverfräs själv så får ta och låna..
sen är det bara att vänta på att elementen kommer.

Sedan måste jag fråga om det är någnon i sthlm som råkar ha bra mätutrustning som har lite tid över? skulle vara kanon!
bilder kommer när jag fixat kamera och element finns

edit: lite fix bara..

Hemma hos Peter

Edited by - Smallsuper_man on 2004/01/11 21:47:17
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/01/14 :  07:56:27  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Jag behöver hjälp med filtret!
förs och främst undrar jag vart jag kan få tag i en bättre/sturre graph än den som finns på d-s-t.com så man kan göra en egen SPL/Z fil

Det jag är ute efter är som sagt datafilerna till LSPcad
SPL = *.frd
Z = *.zma
så om det är någon som råkar ha do filerna till 18W8545 och 9900 relevator så hojta till

om inte snälla kan någon hjälpa mig med filtret?

Hemma hos Peter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000