Jag har införskaffat en sån där ljudtrycksmätare som radioshack säljer. Jag vet att jag såg en länk här tidigare om hur man kan förbättra dom men jag hittar inte den tråden längre, någon som har kvar länken? Dessutom skulle jag vilja ha tag på den där tabellen över hur man ska räkna om mätvärdena för att få rätt mätning (den var väll inte helt linjär i hela området) så jag kan räkna om tills dess att jag orkar modifiera den. Och när jag ändå är igång: om man ska försöka kolla linjäritieten på ett par högtalare (jag spelar sinusvågor i dom), ska man då köra med A eller C weighting?
Du ska använda F, det vill säga flat, det vill säga ingen vägning alls. Hade du tänkt göra ett sinussvep? annars kan du ju använda vitt brus. Det är nog enklare. ( det är möjligt förresten att du ska använda C-vägning eftersom du gör mätningarna i ett vanligt rum. I ett ekofritt rum eller utomhus ska du iallafall inte ha någon vägning. Så mycket är jag säker på. Du ska dessutom HELT säkert inte använda A-vägning)