Ska börja bygga några högtalare nästa vecka och tänkte skippa förborrning och skruvning denna gång då det är för jobbigt. Högtalaren kommer dessutom vara ganska små.
Helt vanligt vitt trälim. Om du limmar ihop 2 bitar med helt vanligt trälim och bryter kan jag svära på att det går sönder nån annanstans..... Poluretane är för utomhusbruk, men du kanske ska ha dom i trädgården på vintern? Vanligt vitt går dessutom att torka av med trasa och vatten....
En sak att tänka på är var man jobbar. Jag tex har bara ett ovärmt garage att tillgå. På vintern måste jag använda antingen PU eller vinter trä lim. Vanligt vitlim tar evigheter att torka. Ett tips när man använder PU lim i samband med torrt virke är att pensla ytan med vatten innan man man sätter ihop. Då sväller det bättre.
Jag har använt mig av både PU o vanlig trälim. PU har en brutal hållf.. Men det är mycket slibbigare att hålla på med. Till högtalare så rekomenderar jag vanligt trälim, men som sagt se till att det inte är för kallt där du håller på med det.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Dämplim behåller en gummiaktig koncistens och dämpar vibrationer. Används ofta i Sandwichkonstruktioner. Efter att ha dolat på lite måste jag erkänna att jag fattat tycke för PU-lim. Fyller ut mkt bättre än vanligt trälim även om det kanske är lite slibbigare att använda.
Är det någon som provat fogmassa som lim? Jag upptäckte att det fungerar alldeles utmärkt som trälim, men det var inte det som var tanken när jag använde det. Jag hade satt en mellan vägg som jag senare ev. behövde flytta lite och använde akrylfog som för att täta. När det sen blev aktuellt att flytta satt den som berg. Jag var tvungen att ta fram den stora hammaren och då gick väggen åt skogen (spånplatta). Akrylfog är ju ganska elastiskt (och billigt) så det kanske fungerar som dämplim i sandwich. Jag vet bara inte om det torkar om man använder det mellan stora ytor. Dämpmaterial skall ju ha hög mekanisk förlust vid frekvens området man vill dämpa så här måste man nog exprimentera lite.
Swedac säljer dämplim. Trippelbogey> Om du hade vägarna förbi Götet så skulle du kunna få köpa en halv 12kg hink av mig... Jag har inte provat att använda limmet till fogar utan endast som sandwichmaterial.