Hej! Igår försökte jag koppla så att jag skulle få ut tv-ljudet i stereon. Kopplade ljudutgången på digitalboxen samt videon till line 1 resp line 2 på förstärkaren. Det konstiga(?) är att ljudet blev ganska lågt när jag körde ut box/video-ljudet i stereon. Min första fråga blir då - är detta normalt eller är det nått som är fel? Känns lite fel att man måste vrida mer på volymen när jag kör genom såna källor än genom cdn.
Sen undrar jag om detta kan skada förstärkaren på något sätt?
Förstärkaren är en Rega Mira 2000. Men det beror nog inte på förstärkaren för jag provade med min gammla technics midi(?)stereo också och det var likadant då...kanske ännu värre (lägre) då förresten..
Signalstyrkan i lågnivå-utgångarna verkar variera en hel del. Det är likadant hos mig. Inte mycket man kan göra åt det. Var glad om stereons volymkontroll räcker till . Annars blir det kritiskt.
quote:/.../Det konstiga(?) är att ljudet blev ganska lågt när jag körde ut box/video-ljudet i stereon./.../
Jag har också varit med om precis detta. Vill uppmana till stor försiktighet. Med så olika nivåer på signalerna kommer man förr eller senare (i mitt fall förr...) vid byte av signalkälla, att blåsa på i högtalarna så att de inte klarar volymen. Har spräckt en högtalare på detta sätt...
Detta tillsammans med att jag inte tyckte att kanalutbudet höll en sådan kvalitet att jag ville betala för det, slutade med att jag sade upp digitaltevebonnemanget efter ett par månader.
Hmm..ditt inlägg fanns inte när jag började skriva..men jag tror inte att det är såååå stor skillnad mellan nivåerna att jag måste vrida på full volym.
Dessutom har jag ingen fjärr och signalkälleväljaren sitter i samma "knapp" som volymen (vilkets nivå är markerat med belysning) så det krävs nog någon form av sinnesrubbning för att missa det på den här förstärkaren.
Men jag ska försöka komma ihåg detta ändå om jag råkar ut för tillfällig sinnesrubbning pga alkohol eller liknande
Möjligheten finns att man glömmer bort att det finns oftast en volymkontroll på digital-tv-boxen. Om det finns en volymkontroll så skall den stå på max.