Om jag inte minns fel är det väl 2 funktioner iaf på SEAS Excel. 1.Den skall minimera störningar pga av att det inte behövs någon dammkåpa. 2.Skall leda bort värme från magnetsystemet
orthanc: Förklaring 2 verkar vettig. Nr. 1 förstår jag inte riktigt - dammkåpa = frontskydd? Alltså om man inte har skydd mot damm så har faspluggen någon slags verkan?
Det är faspluggar på mina QRS Mercurius, på basarna. Två sidomonterade 8" på varje högtalare. Jag har hört att det ska bli lite renare ljudvågor eller nåt sånt - Bra låter det iaf
Alltså....man får ju börja med att tänka på varför dammkåpa och fasplugg överhuvudtaget används på element.
Det handlar om kylning.
Dammkåpan kan ge problem med kompression, varför fasplugg ibland används då den är effektivare på att avleda värme. Fasplugg kan istället ge upphov till blåsljud i luftspalten, varför dammkåpa ibland används ändå.
Att ge något allmängiltigt svar på vad som är att föredra skall man nog akta sig för.
I fallet med min B&W 804 så har de ju fasplugg i mellan registret men dammkåpor i på basarna. Dessa kåpor är utvecklade för att bidra till ett stabilare membran (de är ju rätt stora minst sagt), mer finns nog att läsa på B&W:s hemsida.