Här kommer en fråga som jag ofta ställt till mej själv men aldrig lagt ner tillräckligt med energi för att få den besvarad, men nu som märks har jag det :)
Nämligen, varför placerar alla diskanten brevid basen/mellanregistret på center högtalaren i hemmabio systemen? Varför placerar dem den inte under eller över basen/mellanregistret? vilket jag tycker borde vara bättre...
Anledningen till att diskanten ofta är placerad bredvid basen/mellanregistret är nog precis som tober skriver att lådan ska bli mer lättplacerad. Det är nog inte så många som har plats för en hög låda i sin TV-bänk. Ljudmässigt så är det nog absolut ingen fördel.
Jag har en låda med en Vifa 6,5 (Vifa P17SJ-00-08) och en Morel MDT-41 diskant som har "egen" kapsling och fäste för toppmontering, fungerar ypperligt. Filtret är dock inte riktigt färdigt ännu men skall förhoppningsvis färdigställas under våren. Låter över förväntan redan nu :)
borde det inte vara bättre att sprida ljudet från centern vertikalt istället för horisontellt ifall man sitter någorlunda rakt framför center/tv. Eftersom centern oftast och helst hamnar utanför bild. Har man sen en MTM konstruktion som de flesta har så bör det ju vara så att en liggande MTM passar bättre just som center?