Har fått lite funderingar om att sluta på mitt nuvarande jobb och börja plugga igen. Det som verkar intressant är ljudteknik av något slag. Jag kanske vill bli studio- eller inspelningstekniker eller vad det nu kallas. De jag har hittat är Ljud & Musikteknik i Varberg och Ljudingenjör i Piteå. Den i Varberg är en KY-utbildning. Finns det några fler? Jag är inte speciellt intresserad av att skapa musik med ett instrumenti näven utan det är inspelning och så som verkar kul.
Man kan även göra som jag, plugga till Civilingenjör i Medieteknik (senare med inriktning mot bl a ljud). Fast då blir man förstås inte i första hand "studio- eller inspelningstekniker". Vette tusan vad man blir faktiskt, men rätt skoj är det.
Hmm. Det verkar ju finnas lite att välja bland. Synd bara att alla utbildningarna är så lång bort. Eller är det kanske jag som bor långt bort? Hur är det att läsa en ingenjörsutb.? Det låter lite tungt. Är det mycket skrivna arbeten och så? KY-utb. som en i Varberg vet jag ungefär hur de funkar då jag redan gått en KY-utb. i datanätteknik.
En hel del rapporter och inlämningsuppgifter, några småessäer och vissa uppsatser blir det. Dock inte så mycket skriva som en humanistisk utbildning...mer tentabaserat. Tror inte jag är alltför orättvis om jag påstår att en ingenjörsutbildning är ett par pinnhål upp från en KY-utblidning rent svårighetsmässigt. Därmed inte sagt att man får roligare, bättre eller för den delen mer välbetalda jobb. I dagsläget får väl en ingenjör vara nöjd om han ens kommer på intervju.
Undervisningen är för övrigt ofta abstrakt och teoretisk. Inte så mycket "hands on" som man kunde önska, tyvärr.