Hej! Min förstärkare brann upp (bokstavligen talat) i går eftersom jag kopplade spänningsmatningen fel och nu försöker jag lista ut vilka transistorer som är hela fortfarande. Jag har en multi meter till hjälp men den visar bara en etta då jag kopplar in en transistor. För att vara säker gick jag och köpte en ny transistor men det blir samma sak. Några tips?
Ingen är perfekt, jag är ingen alltså är jag perfekt.
Pajade transistrorer har i regel kortis mellan emitter och kollektor och bas hänger löst (avbrott). Man kan komma en bra bit på vägen genom att välja diodprovning på multimetern och testa på inlödda tranistorer. Får du 0,3-0,7 V mellan bas och emitter finns gott hopp.
Kan du publicera schema så kan jag pricka ut de troligaste transistorerna. Det är också bra om du talar om HUR du kopplade in.
det är fixat nu - jag gjorde diodtestet och 6 av 8 transistorer ledde i princip åt alla håll . Nu är de bytta och förstärkaren fungerar förhoppningsvis, strömmr och spänningar stämer i alla fall men jag har inte kopplat in högtalare än. Det är en DoZ som jag byggt förresten.
peranders: har inga säkringar - skulle vilja ha men vet inte hur jag ska bestämma rätt värde. Förstärkaren jobbar på runt 1.8A men drar över 3A vid påslag.
zahn: byggbilder kommer när allt är klart.