Jag har ett dylika, kanonsteg om du frågar mig. Har också hört liknande ang. rörsteg. Jag var själv sugen att testa ett rörsteg tidigare. Tror det finns någon på forumet som kör(iaf testat) Zapsolute med rörsteg och det fungerar. Jag köpte dock ett transistor med "rörljud" och det är en klockren kombination.
Zapsolute steget är absolut topptestat i en norsk tidning tror jag det var med ett Conrad Johnson rörförsteg för något år sedan. De beskrev upplevelsen med magiska ord. Därav mina funderingar att testa rörsteg, jag kollade främst efter ARC steg då Conrad Johnson är ganska dyra, men det finns ju andra typ Copland osv.
Jag äger också ett och är väldigt nöjd med ljudkvaliteten. Skälet till svårigheterna med rörförsteg är att det har en låg ingångsimpedans som många rörförsteg kan ha svårt att driva fullt ut. Resultatet kan bli ett lite tråkigt, basfattigt ljud. Två lösningar finns 1 Köp ett transistorförsteg/rörförsteg med extra bra drivförmåga=dyrt 2 höj ingångsimpedansen vilket kräver en konding + motstånd på ingången. LC vet vad du behöver.
Micke
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
filkingian - Var det verkligen ett Zapsolute och inte Zappulsarna (digitala - lätt förvirrande)? Ja, bäst vet han nog själv och kanske själv meddelar sin erfarenhet.