MatsT Ända sedan Matti Ottala kom med sin tes om bandbredd och motkoppling har jag följt utvecklingen som minst sagt har varit minimal. När han köptes upp av HK försvann den spårlöst. Mina byggen, både försteg och slutsteg, bygger på samma princip. Det behövs ingen superutrustning för att mäta upp det här. När man väl vet vad man ska leta efter är det mycket enkelt.
Thorsten är en av de ivrigaste anhängarna av "single ended triode" och det är onekligen så att visst stöd för en sådan konstruktion ges av örats distortionskarakteristik. Artikeln innehåller också ett antal exempel på SET-design och deras fördelar/nackdelar.
Om man går in i diagrammet vid en "normal" lyssningsnivå på 90dB finner man att örat bidrar med följande distortionskomponenter: 2: -12dB 3: -30dB 4: -43dB 5: -56dB 6: -67dB 7: -87dB Fler övertoner alstras inte i örat vid 90dB.
Det finns inget som säger att man inte kan höra övertoner som ligger lägre än örats egna men grafen ger en god uppfattning om hur man bör väga övertonernas inverkan på ljudkvaliteten.