Men filtret blir väldigt dyrt och jättestort pga. av stora spolar på 9mh. min fråga är nu förlorar jag nu effekt pga värmen som blir,så att det blir mjölig bas och så? skall jag kanske använda ett aktivet filter istället? filtret som jag håller på med är det ca 50-70 komponenter med spolar och allt och väger ca:30-40 kg! mvh thule
Det skulle vara intressant att veta lite mer om vilka element och ett schema. En 6-vägare med tredje ordningen i alla led? Hur får man ihop 50-70 delar i ett filter annars?
50-70 komponenter...Hur många delningsfrekvenser har du? Och villken ordning? Även om du 4 st delningsfrekvenser så blir det fortfarande runt 15 komponenter "per frekvens", kör du genomgående med 3e ordningen+konjugatlänkar m.m?
Och hur i hela friden lyckas man designa ett filter med så många komponenter och få det rätt i slutänden Trial-and-error verkar vara ett jobbigt alternativ...
9 mH. Oj oj det blir inge bra impulssvar med såna spolar. Aktiva filter är inte så svåra att bygga men kräver en massa slutsteg. 50-70 komponenter låter väldigt mycke i ett passivt filter. Tja ska det vara notchfilter och tidskorr allpasslänkar blir det en del komponenter.
det finns ju alltid nollohmsspolar, 30mH med ett så litet seriemotstånd som 0.21ohm!!! kostar iofs 1250:- men då behöver man iaf inte elda för kråkorna