Dom är mycket bekväma att ha på sig i och med att dom sitter en bit ifrån öronen. Dom låter inte som hörlurar (ljudet mitt i skallen) brukar göra utan ett mer normalt högtalarljud. Ljudmässigt låter dom bra om dom drivs med en bra förstärkare på några watt. Man blir aldrig lyssningstrött med dom. Lurarna går att vinkla så att man får rätt fokusering av ljudet. Dom går att köpa beg för ca 4500, och då får man mycket för pengarna.
Själv har jag AKG:s egen förstärkare som jag köpt från tyskland. Är osäker på om den produceras fortfarande. Meier har två varianter av förstärkare som skall passa K1000. En halvledare och en med rör.
I tester har jag sett omdömen om att dom är vassa i toppen, men det är inget jag själv har upplevt. Tvärtom. Hemma ger dom ett luftigt och mjukt ljud.
Vi hade ett par sådana på lån en vecka eller så. Mycket riktigt gör den annorlunda konstruktionen att man slipper mycket av "ljudet mitt i skallen"-problemet. Dock tyckte vi att de var på tok för vassa i toppen. Stråk-instrument t.ex. lät väldigt stripigt. Att flytta över dem på en liten rörförstärkare hjälpte inte särskilt mycket, det var fortfarande för vasst. Det gick heller inte att bli av med vassheten genom att vinkla om lurarna.