Har precis gjort klart ena högtalaren. Mäter motståndet mellan + och - och får 0 (noll) ohm. Kortslutning någonstans.
Har inte lött dit elementen eller kontakterna på den andra ännu. Tänker att jag skulle kunna mäta på den och se om jag får samma resultat. I så fall har jag gjort någon tankevurpa när jag lött ihop delningsfiltret.
Någon som har några uppslag om hur jag ska gå till väga? Kan jag ha sabbat något när jag lött så att jag får kortis?
Snabba svar om ni harnågra!
Tack på förhand! /peugl
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Kollade lite närmre på min multimeter. Det är en från Biltema som är anpassad efter bilel (kan mäta lite varvtal och annat). Det minsta man kan ställa den på är 2k (kilo-ohm). Upptäckte att den "tjöt" när jag testade på det lösa baselementet. Visade 0,007 k dvs. 7 ohm. Testade på diskanten. Inget pip och det stod 1. Konstigt resultat.
Testade att mäta på mina gamla högtalare som är biwiringsbara. Om jag mäter på de nedre anslutningarna (basen) så får jag ett tjut och 0,007 k-ohm. Om jag mäter på de övre (diskant) får jag reultatet 1 k-ohmoch inget tjut.
Är det normalt att man får ett så högt värde på diskanter?
Mvh /pegul
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
1... på meteret betyder ingen forbindelse (afbrudt kredsløb). Hvis du måler på diskantfilteret så sidder der en kondensator i serie med diskanten. Da der ingen forbindelse mellem kondensatorens to plader er, er det et helt normalt resultat. På bas-sektionen sidder en (evt. to) spole(r) i serie med bassen. Det du måler er altså baselementets Re (=dc-modstand) + den modstand der er i kabler og spoler. 7 ohm er ganske normalt. Du kan altså trygt spille videre på dine højttalere.