Jag är ny här på forumet och även i DIY samanhang.
Det är så att jag har ett SENTEC PA77 som är trasigt (som jag vill laga) kretsschema har jag, men jag vet inte om jag har kunskapen för att kunna laga det. Transistorerna har gått ut på de flesta och jag antar att det kommer att krävas lite modifieringar av slutsteget ifråga för att anpassa till de nya trissorna.
Det andra är om jag skall börja bygga ett Crescendo Millenium. Är det lämlig för en nybörjare?
Nu till själva frågan törs jag ge mig på SENTEC eller är det bara att glömma det. Lite kunskap om förstärkarteknik har jag men inte så väldans omfattande. I plugget räknar vi mest på ideala saker...vilket inte stämmer överens med verkligheten.
Eller är det lika bra att börja på Crescendon för att få djupare kunskap för att kunna attackera SENTEC:en.
oj vilket sammanträffande! har själv ett sentec pa77 och håller på att bygga crescendo millenium.... hmm bygg klart crescendon, den borde ju vara bättre än pa77:an.. om du ändå vill laga sentecen: har du kollat så att det inte går att få tag i ekvivalenta transistorer? (finns väl böcker som listar ersättningskomponenter..)
crescendon är nog inte direkt svårbyggd, man har ju ritning på allt så är man nogrann så borde det inte vara några problem (om man kan lite grundläggande elektronik)