Author |
Topic  |
|
dumbo
Member

117 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 10:51:14
|
Detta är kanske inte någon fråga som har direkt (men väl indirekt) anslutning till hifi, men jag hoppas att jag inte blir lynchad ändå...
Jag har ett litet problem med DVD/TV (som förövrigt är kopplade till stereon). Jag antar att det är någon form av jordfel/jordproblem. Jag har gröna/röda färgskiftningar som vandra uppåt i bilden. De varierar lite i intensitet och frekvens med jämn intervall på ca 15-20s. Jag har ju massor av saker ihopkopplade så det är ju som gjort för jordproblem. Dator med nätverk, stereo, tuner (centralantenn), TV och video med antenn. Jag har nu lyckats kontatera att dessa störningarna upphör om jag drar ur antennsladden från väggen (alla andra saker har jag testat att koppla ur utan resultat). Frågan är nu vad man kan göra åt detta? Kan man sätta en trafo på antennuttaget, eller sätta två kondingar i serie med antennledare och skärm? Hur stora ska dessa isf vara? Någon som har någon annan idé? |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 11:14:00
|
Sätt två keramiska kondingar 10000pf. Den ena i serie med skärmen och den andra i serie med mittledaren. Jag skarvade ihop två kortare antennkablar som jag köpte. Lödde in kondingarna direkt i serie mellan kontakterna på kablarna. Drog krympslag över och det har funkat sedan. |
S |
 |
|
dumbo
Member

117 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 16:59:03
|
Tackar för hjälpen! Ska genast hem och testa! :-) |
 |
|
loovet
Member

354 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 20:55:51
|
Har samma problem när jag kopplar ihop datorn med min TV. Inga problem när jag kopplar dator och stereo.
kolla in denna länk
http://www.kjelloco.se/kjellfakta/brum/
hälsningar
/loovet
|
// det blev en aleph 1.7 // |
 |
|
omegas
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 22:13:49
|
Sätter en hundring på att antennkablens skärm ligger i kontakt eller för nära ledaren.....det hände mig  |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 22:48:09
|
9 fall av 10 är det helt enkelt så att centralantenns jord inte är ihopkopplad till nätjorden när den kommer in i huset (vilket den ska vara enligt reglerna), det är ett väldigt vanligt problem (titta på ett hembioforum så får ni se) som enklast löses genom en galvanisk avskiljare, finns bla på Elfa (det finns säkert på andra ställen också).
Ibland är det riktigt illa med stora spänningskillnader, då är det läge att kontakta värden som i sin tur pratar med anvariga för kabelnätet som helt enkelt får göra det ordentligt.
|
 |
|
dumbo
Member

117 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 06:19:35
|
Hur stora är "stora spänningsskillnader". Jag har lyckats göra sönder ett ljudkort pga detta. Lågnivåkabeln från datorn kon i kontakt med förstärkarens chassi när jag skulle koppa in den igen efter lite ommöblering. Gristrade på hyggligt. Kan vara lite obehagligt att "ta" på åxå. Inte så att det kittlar rejält, men lite lite obehagligt, som sagt.
Edit: Att ljudkortet (SB Live!) gick sönder var väl iofs inte så dumt för då fick jag en "riktig" anledning att byta till ett M-Audio Revolution 7.1 som låter milsvidder bättre. :-) |
Edited by - dumbo on 2004/02/11 06:21:16 |
 |
|
php
Member

237 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 12:35:19
|
Jodå, går bra att förstöra saker om spänningarna är för höga ;) Sabbade själv en digitalingång på min receiver tack vara en dåligt jordad centralantenn. Mätte ca 90V spänning mellan valfritt metallhölje i mitt rum och skärmen från antennen!
I min nuvarande lägenhet är problemet mindre, bara knappt en volt mellan jord i uttagen och antennskärmen. Alla problem avlöstes lätt med de påtalade två kondingarna i serie med antennsignalen =) |
www.skivatbrod.com |
 |
|
Frost
Member

150 Posts |
Posted - 2004/08/03 : 05:10:53
|
Skaffa en skiljetrafo till TV-tunern. Det funkade för mig. Det ger separat "virtuell" jord till tunern. |
 |
|
|
Topic  |
|