HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vore det dumt å beställa från MCM?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:38:59  Show Profile Send MadMan a Private Message
Vore det dumt å beställa från MCM electronics
typ 4-10 st högtalare ???

vilka mera kostnader skulle kunna dyka, ex .tull.? å med hur många procent osv ??

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:01:41  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
(elementkostnad+fraktkostanad)+3% tull+25%moms+div. gebyr = Dyrt!

/U.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/14 :  17:30:09  Show Profile Send MadMan a Private Message
okej det är uppfattat.,.. trist =(
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:40:03  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
MadMan --> Jag har själv nyligen fått ett Krell KMA-100 levererat till mig från USA, och jag köper regelbundet (nästan en gång i månaden) dvd-filmer från USA, Kanada och Hong-Kong. Det är ytterst sällsynt att man åker på tullavgifter och moms, så länge man håller sig till rimliga prisnivåer. Det kan alltså löna sig att beställa i två omgångar á 1000:- snarare än 1 omgång á 2000:-. Mitt tips är: HANDLA!...om det lönar sig gentemot priserna i Sverige. Det är bara att räkna och jämföra.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:47:12  Show Profile Send mace a Private Message
En kompis köpte en pick up + små iörat lurar för under $300 från USA, det bidde tull + moms

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/15 :  15:59:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Pinhead... Du måste ha tur.
Jag har alltid fått betala moms o tull. Oavsett värdet på det jag har köpt.
Det västa fallet var när jag beställde filmer för ca 700 o fick betala 350:- i tull o ca 250 i moms.... Själva tullavgisften var väll på ca 50 sedan var resten administrations avgift


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/15 :  16:58:56  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Tobbe_L --> Inte kan det vara tur VARJE gång. Jag har åkt på tull och moms EN gång för över ett år sedan. Jag trodde att jag skulle åka på det nu med Krellen, men icke sa nicke. Det jag också har märkt är att det kan vara smartare att handla från Kanada än från USA, eftersom det inte är speciellt många människor som vet kursen på CAD (eller andra lite obskyra valutor). Jag tror att tullen överslagsräknar och värderar om de relativt få kronorna de får in på en privatperson är värda det pappersarbete som det kostar tulltjänstemannen/-kvinnan att administrera det hela.

Kanske kan det ha att göra med var man bor? Jag bor i Skåne, så tullarna här har kanske lite annat för sig än att straffa privatpersoner. Jag vet inte, men jag tror inte det är tur VARJE gång.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:01:01  Show Profile Send Guldis a Private Message
Har själv köpt pickup o nålvåg från lpgear.com. Jag mejlade lpgear innan o frågade om dom inte kunde skicka paketet "rent" alltså utan följesedel o annat som visar värdet. Det gick alldeles utmärkt. Dom gjorde en "Marjasin" med följesedeln o klippte bort den del som visade vad grejerna kostade.

Ingen moms den gången
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:43:15  Show Profile Send MadMan a Private Message
jag får kanske ta å beställa framöver då, när jag är less på TB:arna
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/02/16 :  09:06:34  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kanske jag som har en brutal otur
Tror också att det beror på vilken fraktfirma som tar hand om sakerna.
Ja ja man kanske får ta o göra en ny beställning o se om det gåt bättre den här gången.....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000