Det brukar gå bra att serie/parallellkoppla trafosar. Men 60V kanske blir svårt. Seriekoppling ger 24Vx2=48V 24Vx3=72V osv.. Parallell två st fortfarande 24V men 60VA...
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Då ska de tinte vara några problem att få ut 60V Vad är det för typ av trafo?? Ring, E-kärna?? Vissa tradfos kan vara lite kinkiga på fas o nolla om man kopplar ihop flera.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Jodå du kan få ut 60V 60VA genom att seriekoppla dem : Sekundärerna bara!!! Vill du ha mer effekt kan du paralellkoppla två och två och sedan seriekoppla dem.
Ursäkta om jag lånar tråden lite,jag har en 2x30v 500VA trafo jag skulle behöva 2x53v,det är väl inga problem att linda på mer varv tills jag får 2x53v eller?Vad skall spänningen obelastad vara om jag vill ha 2x53v vid belastning?
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
det är inga problem teoretiskt att linda på flera varv.
i praktiken kan det behövas en hel del varv. Antar att det är en ringkärna, då behövs ca 3 varv/volt. Det är också svårt att få det snyggt och stabilt. Lindningen bör täcka hela trafon för att maximera kopplingen mellan primär och sekundär och därmed minimera läckfältet.