Det är nog lämpligt eftersom det är svårt att impedansmatcha annars, både in och utgångar ska ju vara på 75 ohm när det är S/PDIF.
Å andra sidan kommer det fungera ändå, S/PDIF är en väldigt robust standard vad gäller spänningsnivåer osv. Det viktigaste är tiden (jitter) och den ska normalt inte påverkas av impedansmismatch (om det inte är så illa att du börjar på reflektioner och annat skräp men det är nog ingen risk).
Det ska tilläggas att med mitt resonumang så är det inte heller någon skillnad på digitalkablar (så länge de är på 75 ohm), om du tillhör dem som lägger mcyket pengar på digitala kablar bör du nog definitivt ha en trafo.
Då vet jag Kan ju alltid sätta dit en trafo när man ändå är i farten
Hummm digitalkablar.... Det är ju ett kapitel det också. Har lite svårt att förstå hur en kabel ska påverka ettor o nollor. Så jag är inne på din linje där OBS! vill inte ha någon disskusion om digitalkablar..
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Nej, jag är definitivt inte heller intresserad av någon kabeldiskussion. Tyckte bara det var lämpligt att tala om hur jag tänker vad gäller digitala signaler i det här fallet.
Jag ska tillägga att jag inte är någon expert på digitalteknik, jag har dock experimenterat lite med de koax-tll-toslink knverterare som Kjhell&Co säljer. Jag ville använda dem på jobbet för att optiskt isolera en mätutrustning ("riktiga" konverterare kostar en hel del pengar, jag tänkte spara lite pengar och samtidigt lära mig lite om S/PDIF).