Jag har funderat på hur man skulle kunna skärma av högtalare, jag har sett att det finns burkar som man kan trä över magneten på elementet men jag kom och tänka på dom här blymattorna som man kan sätta på insidan av lådan. Är det någon som har provat att använda sådana i syftet att skärma av högtalaren för att kunna ha den på tv:n och hur mycket behövdes isåfall för att det skulle fungera.
Du måste ha en extra magnet i skärmkåpan som är en stålkåpa för att neutralisera magmetfältet.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Aluminium skärmar elektriska fält men är ingen bra skärm för lågfrekventa magnetfält (vilket är vad som stör ex. en TV). Jag skrev ett långt inlägg om olika typer av skärmning för ett tag sedan, tror det var i hifi-delen, där det står litegrann om olika material osv.
Det funkar bra med vanligt aluminium-folie. Klä magneten i detta material eller vik stora ark och placera mellan högtalare och tex TVn så försvinner problemen.