Author |
Topic  |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:24:04
|
Jag håller på at modda min AA Puccini SE. Enligt Federico Paoletti. Tyvärr har något hänt, får dist på anslag av pianonoter vid höga volymer i vänster kanal.
Har lött 4.7 µF SCR kondingar i mellansteget, parallellt med de 0.1 µF som redan sitter där. Detta för att minska dist i basregionen.
Kan man löda sönder något? Det jag undrar är om jag helt ska ta bort de gamla kondingarna. Hur pass tåliga är kondingar vid lödning? Kan de ha tagit skada och störa ljudet?
(Jag har mätt på utgångstrissorna; de mäter likadant parvis.)
FÖr schema se
http://www.klausmobile.narod.ru/myamp/ma_asbuilt.htm
C2 och C3 är det som avses för modden.
eller Paolettis hemsida
http://www.pi.infn.it/~federico/donizetti.htm
Vad kan ha gått fel?
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:36:14
|
Det låter som om stärkaren har börjat självsvänga med en frekvens betydligt högre än det hörbara. Det kan höras när den blandar sig med vanligt ljud.
Kan låta som en "aura" runt vissa toner. |
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:45:35
|
Har du kollat lödningarna en gång extra så att det inte är nåt fel där? kondingar kan nog gå sönder om man värmer alldeles fär länge med lödkolven... har du oscilloskop? isåntfall kan du mäta upp om det är självsvängningar som flint föreslog. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:45:35
|
Disten är knastrig i sin form, som "statisk elektricitet" eller glapp. Vid hög volym och pianoanslag i basregionen.
Såg när jag öppnade den igen, att ena kondingen (plasthöljet) låg emot några pins vid transistorerna (Kondingarna sitter under kretskortet, är stora och måste vikas in för att få plats). Även om resistansen torde vara mkt hög, kan detta ha gjort något?
Eller ska jag prova löda bort de gamla kondingarna? Kan de ha gått sönder vid lödningen? De är av VIMA typ.
Mätt på dioderna också, de verkar ok.
Är opampen i drivsteget paj månne?
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 14:56:06
|
Jag tror som norman, att någon av kondingarna missar kontakt eller är felaktig. Dom jämnar till DCn runt bias"dioden" och har inte alltför skadlig verkan om det skulle vara ett avbrott i någon av dom. |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 18:04:32
|
Verkar funka hyfsat nu. Dock finns lite dist kvar vid hög volym och nästan uteslutande pianomusik, och tuffa basanslag.
Vet inte vad det är, ska undersöka närmare någon annan gång.
T
 |
|
|
Topic  |
|