Var iväg till H-audio idag och köpte mig två st w3-926s för att ha och leka med.
Detta blev resultatet.
Lådan består av en lamparmatur i plast från clasohlson som är dämpad med bitumen-mattor och gullfiber som senare blev målad svart. Är mycket förvånade hur bra sedda låter då det saknas filter och vettigt kablage. Märkte dock att färgen fäste fäste väldigt dåligt på den feta plasten.
Tillsammans med en sub som spelar från ca 150hz och neråt tycker jag att ljudet helt ok.
Helt otrolig..... gick på jobb och leta lite, hittade 4 st likadana lamparmaturer som låg slängda i ett hörn. perfekta högtalare tänkte jag...har precis målat en svart med Mecasol 5 stenskottsskyddsfärg(ljud och vibrationsdämpande)+ en IKEA lampfot i metall( lite mindre.. ca 1L). färgen tog bort mycket av "klangljudet" på metall lampan men inte så mycket på plast.
kul att vi har fått samma ide.
mycket snygga.. hur har du fäst elementet? bara i plasten... var köper man bitumen-mattor ?
Dom är direkt skruvade i plasten och som tätning mellan element/låda använde jag någon svart häftmassaliknande gucka som följde med några bilhögtalare. Bitumen-mattor hittar man hos biltema eller mekonomen. Ett tips är att använda värmepistol/hårtork som gör mattorna mycket mer lättformade.
Mr. Pink: Mycket kul idé med lamparmaturen. Har du några fler idé på kul lådor?
Testade japanens idé med att montera ett par W3-871s i 1,5 liters PET flaskor (4kr pant). Låter klart bättre än förväntat. Lite klurigt att dämpa bort flaskresonanser dock. De får duga till att spela in elementen med. Så det är nog inget att rekommerdera för permanent bruk.
Kulig idé med lamphögtalare. Problemet är ju som sagt resonanser i det rangliga materialet men plast har ju rätt bra intern dämpning. Pröva spela trumma på en plastdunk. Det blir ingen ringning direkt.
ser man... har postat ett exakt likadant förslag tidigare pa forumet. Fragan var bara var man hittar klotformade behallare, lamparmatur hade nagon pa förslag, fast jag hittade aldrig nagra passande. Clas Ohlson alltsa, later bra och billigt. .
Billigast Hifi nagonsin verkar det som. Jag kom sedan pa att högtalaren inte behöver var helt klotformad för att minska diffraktionen.
Min är något störe 200 mm. har en liten tanke på att hälla i 1 liter flytspackel då läre den bli lite mer stum. klotet är på ~4liter. färgen på insida o utsida gör rättså mycket skildnad på knack test låter som en läder boll (hmmm ny ide för fotbolls fantaster) mycket dovare. jag får inte mina w3-871 tangbandare fören på onsdag, så vill du skriva lite mer om hur dom låter för att stilla min iver
Ingen övedriven djupbas direkt... Men jag är imponerad över hur välljudande tangbandarna låter. Tillsammans med en bra sub så kan man poppa på rätt bra. Ska nog bli till att bygga ett litet smaskit 5.1 system så småningom.