HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vävd kolfiber
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/09/14 :  19:07:49  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Nån som vet av nån element tillverkare som har element av vävd kolfiber? Är tydligen mest vanligt i Japan eftersom det är en ny(förhållandevis iaf..) teknik.
Just til baselemet ska vävd kolfiber vara rätt bra. Vet inte hur det stämer dock..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/09/14 :  21:00:30  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag tror att du pratar om en teknik som kallas biaxial och den används för alla möjliga fibrer. Eftersom fibrerna enbart kan bära last i sin längsled blir en biaxial matta bättre på att bära laster som kommer från många olika håll. Det finns ytterligare en fördel med just biaxial kolfibermatta och det är att när den vakumdras så låser fibrerna riktigt hårt i varandra där de korsar varandra vilket ger en mycket styv struktur. Nackdelen med biaxial väv är att den blir tyngre. Men nu pratar vi kolfiber, så tyngd kommer inte att vara ett problem om man gör sin analys riktigt.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/14 :  22:47:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Kolla Audax element med beteckningen HM-130/170/210co. HM-130co skall vara ett av dom bästa mellan register som tillverkats. Se VON SCHWEIKERT vr-4/6/8.
http://www.audaxspeaker.de/preise.htm#line32

Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/09/14 :  23:03:53  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Monacor SPH 165C (och andre modeller från Monacor) anvender kolfiber.

Präcis denna modellen er dog kun anvendelig som ren bas (under 300-500 Hz da den har fäla oppbrydninger i området over 1.000 Hz. Det samme gör sig gällene for dom flesta membraner med kolfiber.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
"Don't worry. Everything is getting nicely out of control....
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/14 :  23:18:02  Show Profile Send n/a a Private Message
Inte säkert att det är något att lita på men det här skall föreställa frekvensgång för HM-170co.

Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/15 :  19:13:31  Show Profile Send Björn N a Private Message
MOnacor har nyligen slappt en ny serie element med kon i kolfiber vav, denna serie sags hlla Mkt hog kvalitet! Dem har aven element med kon av kevlarvav, enastaende bra element, vager man sen in priset sa ar det svart om inte omojligtat hitta ngt battre.

mvh Bjorn
Ps, jag ar i england nu...

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:04:14  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
quote:
Originally posted by Speakerpro

MOnacor har nyligen slappt en ny serie element med kon i kolfiber vav, denna serie sags hlla Mkt hog kvalitet! Dem har aven element med kon av kevlarvav, enastaende bra element, vager man sen in priset sa ar det svart om inte omojligtat hitta ngt battre.

mvh Bjorn

Man kommer hur långt som helst med vilja och tålamod. Om det används på rätt sätt..

Af de Monacor jeg har prøvet foredrar jeg langt dom med kevlar kon. Som Bjorn siger - de er fantastisk gode og til en yderst rimelig pris. Eneste problem er at de med de meget lette koner inte går særskillt langt net.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:18:11  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by jan

quote:
Originally posted by Speakerpro

mvh Bjorn

Af de Monacor jeg har prøvet foredrar jeg langt dom med kevlar kon. Som Bjorn siger - de er fantastisk gode og til en yderst rimelig pris. Eneste problem er at de med de meget lette koner inte går særskillt langt net.

Mvh. Jan Nielsen
HIGHfidelity

Kelvarelementen kraver stor lada for att prestera djupbas, men jag kan verkligen rekommendera ett monacorelement som heter SPH-300 CTC, det ar en 12" med kon i kolfibervav och dubbla talspolar och en fs pa 18Hz, i en sluten lada pa runt 60 lit och med en serieresistor presterar detta helt suveran bas! med suveran menar jag att forutom att man far djupbas sa det racker for grannskapet sa spelar det fantastiskt tajt pa samma gang, trummor later som trummor och inte som basmuller vilket ar ett vanligt problem med subbar annars..

mvh Bjorn

Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:40:22  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Men jag hitar ingen vettig hemsida till Monacor..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/16 :  19:16:27  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by Kraniet

Men jag hitar ingen vettig hemsida till Monacor..

Linn Genki
NAD 1400
NAD 2200
Linn Tukan

www.monacor.com

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/16 :  23:01:00  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Kelvarelementen kraver stor lada for att prestera djupbas, men jag kan verkligen rekommendera ett monacorelement som heter SPH-300 CTC, det ar en 12" med kon i kolfibervav och dubbla talspolar och en fs pa 18Hz, i en sluten lada pa runt 60 lit och med en serieresistor presterar detta helt suveran bas! med suveran menar jag att forutom att man far djupbas sa det racker for grannskapet sa spelar det fantastiskt tajt pa samma gang, trummor later som trummor och inte som basmuller vilket ar ett vanligt problem med subbar annars..

Hur mycket kostar den och var köper man den lämpligen ? (dvs var är den billigast) Håller dom jämn och bra kvalitet (monacor avses då).

mvh

//Magnus
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:51:30  Show Profile Send Björn N a Private Message
quote:
Originally posted by mag

quote:

Hur mycket kostar den och var köper man den lämpligen ? (dvs var är den billigast) Håller dom jämn och bra kvalitet (monacor avses då).

mvh

//Magnus

Hej! Vart bor du ngnstans?
I goteborg finns en butik som heter tema elektronik, dar finns dem att bestalla, kostar dar ca 2000:-/ st
men sa finns det en kille som du kan kopa mkt billigare av, hor av dig sa mailar jag adressen.

mvh BJorn

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000