Jag har jämfört Rotel RA-02 (01) och HK670. De fick spela på ett par Dynaudio Audience 72. Det var ingen länge analys, men HK'n hade något kraftigare (för stark?) bas medan Rotel kändes som den hade bättre kontroll. Båda lät bra men jag spenderade den extra tusenlappen och valde Roteln.
Förresten, missade att du undrade vilken förstärkare som lät bäst på lägre volymer. Verkade som att HKn hade ett litet plus över Roteln där eftersom basen var ngt mer hörbar på låg volym. Kanske högtalarvalet är viktigare för bästa lågvolymljud, tex stativ- istället för golvhögtalare?
Magnus, intressant det du nämner on NAD 521BEE, den har ju lovordats i pressen. Menar du att Cambridges CD D500 generellt sett är ett bättre val? /Andreas
Jag skulle ta D500SE före 521BEE alla dagar i veckan. Den passar bättre till mina ljudideal.
Sen är jag säkert lite "färgad" av att den 521BEE som jag hade här hemma under några dagar lät illa i mekaniken (sjungande metalliskt läte).
D500SE har jag matchat mot dyrare samt mycket dyrare spelare den har klarat sig riktigt bra tycker jag. Sämre ljud - tveklöst men bara nyanser (nyanskillnader) bort ifrån de betydligt dyrare spelarna.