Hej! I senaste beställningen från Kanada köpte jag två st W6-789S och två 28-847 för att använda i en rundstrålande högtalare. Nu har jag dessutom skaffat LspCad och lyckats få igång en fungerande mätutrustning. Problemet är att elementen inte alls mäter lika linjärt som TB uppger(efter 30 timmars hård inspelning). Är det någon annan som har kommit fram till något liknande?
Sitter bakom en kraftig brandvägg just nu men kan posta mätresultat ikväll.
det är inte alls ovanligt att tonkurvorna skiljer sig åt, mkt beroende på skillnader på baffeln vid de olika mätningarna samt mängden rippelreducering eller "smoothning"
D-S-T (Vifa/ScanSpeak/Peerless) mäter ju i oändlig baffel. Så även TB kanske? Det är nog baffeldiffraktionerna som spelar ett "spratt" i dina mätningar MagnusLindqvist.
Hej Jag har också provat att mäta lite. 1st TB 3w871 i 20 cm lampglob av plast målad med stenskottsskyddsfärg in och utsida fyld med vanlig byggisolering. mäter i mitt datarum, klotet står på ett par ligande hörlurar på min hp skrivare. micken är en liten slipsmick som är fast tejpad på en burk som står på 2 babyleksaker på en tejp rulle(ingen vaker syn synd att jag inte har en digital kamera) jag vet att deta är helt fel men det är kul att prova lite. mäter på 5 cm avstånd med auto level(väldigt högt!!). hur som hälst tycker jag att det ser bättre ut än vad det låter...
Programmet jag har är LspCAD, är relativt lättanvänt men eftersom jag precis har kommit igång med mätningarna har jag mycket kvar att lära. Mätmikrofon: Behringer ECM8000 Förförstärkare: Behringer Shark110
Edited by - Magnus Lindqvist on 2004/03/04 12:21:09
jag använder LSPlab 2.20 finns som demo ftp://gsw:gsw@82.182.100.20 lätt att mäta men man vet ju inte hur bra mick man har så man får ta mätningarna med en nypa salt.men det är jätte kul att leka med.