HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klar med planering för DIY-projje no.1 : )
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:02:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
Hej

Nu har jag nästan blivit färdig med planeringen av oskuldsbygget
Jag lägger in några länkar med printscreens fr lspcad samt en ritning på lådan.

Låda:
http://www.hh.se/stud/u01miol/ma/CatiaFram.JPG
http://www.hh.se/stud/u01miol/ma/CatiaBak.JPG

Övre kammare:
http://www.hh.se/stud/u01miol/ma/Fullrange.JPG
http://www.hh.se/stud/u01miol/ma/FilterClosed.JPG

Subban:
http://www.hh.se/stud/u01miol/ma/sub.JPG
http://www.hh.se/stud/u01miol/ma/FilterSub.JPG

Jag tar ödmjukast mot alla idéer o tips innan planens sätts i verket.

-> Martinus <-

- Ju mer man vet, desto mer vet man hur lite man vet

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:13:24  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Fint och prydligt!

Det blir nog en del meckande med filtret....

Vilka element skall du använda?

Varför R-C länken parallellt med diskanten? Mer viktigt, anser jag, med en RCL länk för att dämpa bort resonansen vid Fs.

Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

'Cause anyone can start a conflict
It's harder yet to disregard it
I'd rather see the world from another angle
We are everyday angels
- Jewel, I'm Sensitive
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/15 :  21:36:21  Show Profile Send P.P a Private Message
Hello H!
P.P har några invändningar...
Noterar att du bara räknar på den elektriska filterfunktionen för filtret och struntar blankt i den akustiska... Det kommer nog inte att duga enligt P.P's blygsamma erfarenhet. Förvisso så kan man justera det hela i efterhand men om man inte tar hänsyn till detta vid elementvalet så kan filterkostruktionen bli väldigt mer problematisk. Element som beter sig snyggt kan få så stygg fasvridning i bandspärrområdet att störningarna kan ändå bli väldigt stora på det element som spelar vi den frekvensen.
P.P noterar att du har valt att göra en pseudo 2.5-vägskonstruktion med en sluten låda och en basreflex. Om H gör simuleringar för dessa typer av lådor och summerar både den komplexa summa (både amplitud och fas) för den övre och den undre så kan P.P nästan garantera att tonkurvan inte kommer att se snygg ut...
Elementen kan dessutom förlora rätt mycket i ljudtryckskapacitet då de kan tänkas motarbeta varandra någonstans mellan deras respektive resonansfrekvenser.

P.P har för sig att P.P rekommenderade en 2.5-vägskonstruktion alternativt en tvåvägskonstruktion. Varför inte välja en av dessa???

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:00:51  Show Profile Send norman a Private Message
tror också att det är vettigare med två likadana basreflexlådor just pga fasskillnaderna mellan en sluten och en basreflex kan ställa till det. (men jag har inte funderat så noga på det...)

Edited by - norman on 2002/09/15 22:04:03
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:25:12  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Varför R-C länken parallellt med diskanten? Mer viktigt, anser jag, med en RCL länk för att dämpa bort resonansen vid Fs.

Hej Epkpeng. Mest en testkonjugat i lspcad,, snyggade till kurvan.
Hur konfigurerar jag en RCL länk?
quote:
Vilka element skall du använda?

Bilderna blev så stora att man behöver en bildläsare för att se texten..
Dubbla Seas P17RCY med Seas 27TFFC,, ska vara lättanvända & trevliga :)

quote:
P.P har några invändningar...

Jaså du lever?
Jag träffade en snubbe som hade jobbat med högtalare i decennier, han tyckte inte jag skulle anv samma volymer båda utan större för subban.
Då blev jag kvitt problemet med att ha stort avstånd mellan elementen som jag har för mig att vi diskuterade (Den ökade till 18cm).
Den övre kammaren sluten för en rappare midbass.
När man är ny så man väldigt lättpåverkad, svårt att vara selektiv.
Jag struntar inte blankt i den akustiska, har ingen möjlighet att testa. Det är mitt första bygge, gimmie a break

Vad måste ändras?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:29:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
tror också att det är vettigare med två likadana basreflexlådor just pga fasskillnaderna mellan en sluten och en basreflex kan ställa till det. (men jag har inte funderat så noga på det...)

Så det är så alltså.. Usch, jag kommer nog aldrig att bli klar att börja
Så även om elementen hamnar 18cm ifrån varandra kontra tre som det se ut nu så är fasen viktigare?
Det är väl det som ligger o väger,, jag har ingen aning om hur fasfel låter.

-> Martinus <-

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:37:57  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by henricsson

quote:

Så det är så alltså.. Usch, jag kommer nog aldrig att bli klar att börja
Så även om elementen hamnar 18cm ifrån varandra kontra tre som det se ut nu så är fasen viktigare?
Det är väl det som ligger o väger,, jag har ingen aning om hur fasfel låter.

-> Martinus <-

lita inte för mycket på mig bara.. är inte så vass på basreflex.. att elementen hamnar långt ifrån varandra gör inte så mycket i en 2.5 vägskonstruktion då ena basen bara går upp till en inte allt för hög frekvens.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:49:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
lita inte för mycket på mig bara.. är inte så vass på basreflex.. att elementen hamnar långt ifrån varandra gör inte så mycket i en 2.5 vägskonstruktion då ena basen bara går upp till en inte allt för hög frekvens.

Aha, det är bara problem med avstånd när den ena bara går som i mitt fall till 200Hz. Då förstår jag vad en viss P.P menade i ett gammalt inlägg
Om man har sub-kammaren större än den andra som medför detta väl djupare basgång + att den övre blir rappare?
Vet du vilket som sabbar fasgången mest, sluten/portad eller olika volymer?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:55:11  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
När man till på frekvenskurvan för subben så toppar den kraftigt vid 120 Hz och faller över 10 dB innan 40 Hz. Det kallar inte jag för mycket till subbas. Missar jag någonting eller?

/Marcus

Mmmm... kaffe...
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:30:09  Show Profile Send norman a Private Message
"Aha, det är bara problem med avstånd när den ena bara går som i mitt fall till 200Hz. Då förstår jag vad en viss P.P menade i ett gammalt inlägg"

Nja, om den ena bara går till 200hz så är det inget problem om de hamnar en bit ifrån varandra, det är om båda går upp i mellanregistret som dom skall sitta nära varann för att det inte skall bli för riktningskänsligt.

"Om man har sub-kammaren större än den andra som medför detta väl djupare basgång + att den övre blir rappare?"

jag tror (obs tror) att en anledning till att man upplever rappare bas med en mindre låda därför att man missar den djupa basen, alltså tror jag inte det är nån idé att bygga en större låda och en mindre. (sen kan man givetvis få orapp bas med ett "felkonstuerat" system)

"Vet du vilket som sabbar fasgången mest, sluten/portad eller olika volymer?"

Basreflex vrider mer än slutna lådor. Därför tror jag det är lämpligt att bygga två likadana basreflexlådor där ena basen går upp till t.ex. 200hz och den andra som sitter närmast diskanten går upp i mellanregistret.

blev mycket "tror" här...

Edited by - norman on 2002/09/15 23:49:45
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/16 :  00:14:06  Show Profile Send henricsson a Private Message

quote:
När man till på frekvenskurvan för subben så toppar den kraftigt vid 120 Hz och faller över 10 dB innan 40 Hz. Det kallar inte jag för mycket till subbas. Missar jag någonting eller?

Vet inte :)
Kurvan under 30Hz kan du förbise,, jag delar av signalen vid 200Hz (12dB/okt) så de 120Hz:en som jag också tycker det ser ut att vara ska nog va 200.

Norman, tack. Jag Tror på dig
Några erfarenheter av elementen i fråga?
Har du testat att anv 100% dämpmaterial?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/16 :  01:55:14  Show Profile Send henricsson a Private Message
Gjorde en snabb test i LspCAD med befintliga filtervärden.

Också subban

Ser detta bättre ut?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/16 :  07:28:03  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Hej Henricsson! Det ser väl ut som ett trevligt projet. Jag kan dessutom konstatera att det finns stora likheter med GALTIS. Dvs sluten kammare för diskant och mellanbas och basreflex till nedre basen. Från början körde jag GALTIS som en 2½ vägare ,men numera kör jag den som 3 vägare. Basen är mer balanserad på det viset och det låter mer "rätt" överhuvudtaget.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:09:16  Show Profile Send P.P a Private Message
H:
Dina bilder syns inte...
Angående det akustiska beteendet så är det möjligt att simulera dessa då det för diskanten borde vara en trivial andra ordningens hp-funktion av minimumfastyp och därmed lätt kan ersättas med en elektrisk ekvivalent krets vid simulering. P17RCY beter sig också som ett minimumfassystem så även lp-funktionen kan ersättat med ett elektrisk ekvivalent filter vid simuleringar. P.P har för sig att du skulle göra detta som ett projekt i någon kurs i elektronik eller liknande. Får man fråga på vilken nivå (det kan göra det lättare att bedöma vilket angreppssätt som är lämpligast fö din del)?

Vh
/p.p, som nog anser att en 2.5-vägare är det optimala där båda basarna arbetar i identiskt avstämda lådor med identiska volymer. (så har ju inte Stefan B gjort sina fina högtalare så där är nog den enda lösningen att köra det som en trevägare eftersom det är för sent att ändra. Tyvärr.)

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/16 :  12:51:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Dom syntes alltså inte? Provade o köra dem fr ftpn.
Jag lägger upp dem på skolan istället.. Åtekommer om det.

Hur ser ett minimumfassystem ut? Går det att kolla i LspCAD eller nått annat progg?

Jag vill testa olika filteridéer innan jag testkör det slutliga på elektroniken. Det är bara ett litet sidoprojekt, mest för att få komponenterna gratis. Får tre xtrapoäng på tentamen också.
Det är ingen vidare hög nivå, http://www.hh.se/staff/ulfs/ElektronikU2/Elektronik_U2.html

Men jag förstår hur du menar P.P,, lika kammare it is. Lika viktigt är basreflexen då antar jag, samma dimmensioner förmodar jag. Kurvan ser snygg ut i Lsp iaf med en volym på 16 liter, port: 5*20cm.

-> Martinus <-

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/16 :  12:53:46  Show Profile Send henricsson a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Hej Henricsson! Det ser väl ut som ett trevligt projet. Jag kan dessutom konstatera att det finns stora likheter med GALTIS. Dvs sluten kammare för diskant och mellanbas och basreflex till nedre basen. Från början körde jag GALTIS som en 2½ vägare ,men numera kör jag den som 3 vägare. Basen är mer balanserad på det viset och det låter mer "rätt" överhuvudtaget.

Hej Stefan, jag har följt ditt galtisbygge. Du Är verkligen en fanéringsgud :) Sketsnygga.
Hur låter dom?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:26:21  Show Profile Send P.P a Private Message
Minimumfassystem är ett system som har den minsta möjliga fasvridning som går att erhålla med ett analogt filter som har samma frekvenskurva.

noterade att ni ska köra med Pspice. Nu har P.P inte gjort det men vet dess kapacitet. Där kan du köra alla möjliga filterfunktioner. Tidfördröjningar bör också gå bra att simulera vilket kan vara intressant om du inte har samma akustiska centrum för diskant och mellanregister vid delningregistret. Den gamle uven Morello gjorde väl en modell av en högtalare som går att använda i Pspice. Det är säkert någon här som har den annars så kan du kanske hitta morellos mailadress fortfarande här någonstans. Då kan du simulera alltihopa utom baffelkorren men den kan kanske P.P bistå med en liten kurva till om du inte letar upp de program som har figurerat i någon tråd om det. Det kan du säkert söka upp via den tämligen duktiga sökfunktionen.

Vh
/p.p

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:57:23  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ofan, så P-spice är så grymt :)

Lådan ser nu ut så här. Volymen blev 17,5 liter / kammare, tror du att jag bör totaldämpa?
Nettodjupet är 260mm, är 200mm:s rör för mycket ovinklat? Eller det har ingen betydelse?

Vi ska ha en lab i P-spice om någon vecka, vi hade en i ellära i våras också. Då ska jag förhoppningsvis fått morellos skapelse.
Vet du om det finns något beprövat att köra så länge, jag får inte göra projjet förrän efter avslutad kurs (har nyss börjat)
Blablabla

-> Martinus <-

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/16 :  15:04:54  Show Profile Send henricsson a Private Message
Btw, jag funderade på att borra den övre porten på fronten due to begränsat utrymme bakom högt (den undreporten är orginal)
Har det någon inverkan på ljudet att ha en port fram en bak?
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/16 :  16:57:28  Show Profile Send P.P a Private Message
200mm rör blir nog bra om du har 60mm(plus bakväggen??) över. Riktar man porten mot en vägg och väggen sitter tillräckligt nära så kommer den virtuella portlängden att öka. Det säkraste är att mäta så att det verkligen blev rätt. En port på varje sida känns mindre optimalt men kan funka. Vad som däremot är mindre bra är att det är basen som går upp i mellanregistret som har den framåtriktade proten då den är mer benägen att släppa igenom störande ljud. Sätt portarna helst på baksidan alltså.

Alternativ till Pspice har P.P inte koll på sådär utan vidare. Någon annan kanske har?

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2002/09/18 :  08:47:26  Show Profile Send henricsson a Private Message
Tack för alla tips!! Vilken j-vla tur jag inte började såga utan att rådfråga här
En kille hjälpte mig att sätta ihop ett testfilter:

Kurva utifrån Seas egna avrullning (sluten lådan, 15 liter)
Subben går upp till ungefär 350Hz.

Tuta o köra?

-> Martinus <-

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/18 :  20:36:38  Show Profile Send P.P a Private Message
Hmmm. P,P har inte hunnit kolla filterna (och skulle inte orka det) men annars så är det bara att tuta och köra. Lådvolymerna kan du alltid minska i efterhand och rören kan du förhoppningsvis också ändra och filterna ja det är ju också utbytbara om eventuella mätningar skulle visa på problem!

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000