Author |
Topic  |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:24:07
|
Hejsan!
Satt och spånade med en elintresserad jobbarkompis...
Klass D är lite intressant, och dessutom nytt!
Skulle man kunna bygga en Klass D förstärkare, med använda RÖR istället för transistorer på utgångarna?
Skulle man vinna nått, förutom det vackra ljuset?
Vem blir först?
Vänligen // Pär Engelholm // epkpeng@hififorum.nu
'Cause anyone can start a conflict It's harder yet to disregard it I'd rather see the world from another angle We are everyday angels - Jewel, I'm Sensitive
|
|
Pipes
Member

591 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:34:51
|
Karlskroniter är inte kloka . |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 14:49:57
|
Nja så nytt är väl inte klass-D. Har för mig att det är minst en halvsekel gammal ide och då fanns det inte så många trissor att tillgå så det skulle förvåna P.P om det inte har förverkligats tidigare... Några omedelbara fördelar över ett klass-D-slutsteg med trissor har P.P inte i sikte men det betyder ju inte att de kan finnas! 
|
 |
|
jonny99
Member

432 Posts |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 20:47:46
|
D är klart intressant. Någon som har någon bok, typ "Klass D for dummies", att rekommendera?
Mvh, P
|
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 21:10:41
|
Jag har bestämt för mig att klass D förstärkare med rör byggdes på 50-talet. Var jag läst det minns jag inte.
Utgångstrafon kommer att fungera som filter och ersätta LC-filtret som normalt används. Vi behöver en trafo som faller snyggt utan peakar och andra konstigheter vid högre frekvenser.
DrM
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 21:38:30
|
Vad kul om DrM tillsammans med någon annan duktig rörpulare (Flint) och epkpeng kunde fixa något sådant! Inte vettigt men synnerligen kul! Inte så puttinuttigt som Danskarnas prylar. Gärna med stora sändarrör på någon kW! Fantastiskt!
|
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 22:19:45
|
Ja...
Man kan ju tänka sig att nyttja 845 röret. Borde väl rimligtvis gå att pressa ur några watt...
Nåja, kanske helt uppåt väggarna, men en kul ide, tycker jag!
'Cause anyone can start a conflict It's harder yet to disregard it I'd rather see the world from another angle We are everyday angels - Jewel, I'm Sensitive
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 23:13:14
|
Idén är kul. Blås på bara. Jag såg att mitt namn nämndes i samband med rörmokeri men i det här fallet med Klass-D så måste jag inse att min kunskap inte räcker till. Jag har ännu fullt upp med standardkopplingarna.
FlintMail |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 23:17:23
|
Jag funderar på en fördel, borde väll vara utgångstrafosarna, som ju har "inbyggd" filterverkan.
Nåja, mina kunskaper innom rörteknologi är relativt begränsade...
Nån annan kan göra en prototyp...Kanske maila LC Audio och fråga...
Fast jag är ju eg mest skeptisk till dom där IRF640 trissorna...
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 00:03:46
|
Hörde P.P IRF640??? Sådana finns kanske i samlingarna. De är diskvalificerade av diverse anledningar i linjära steg men i klass-D så bör de funkar fint. Det bästa hade varit om man hade drivit dem via en DSP. Äre någon som har koll på hur man använder en dylik?
|
 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 13:04:23
|
Mer länkar om ni hittar, tack! Jag tänkte ta en elkunnig kollega till hjälp och prova att bygga nå't på detta... Först en liten prototyp "subförstärkare" då det blir lättare att filtera då (under 50 Hz), och om detta går vägen, -bygga en fet sub förstärkare med rör... ;)
Vi hade redan börjat snacka om att bygga en jättefet klass-D subförstärkare, och när denna tråden kom upp tyckte vi det skulle vara kul att prova med rör (då vi förmodar att detta inte gjorts tidigare...)
Mvh
/Stefan
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 20:37:57
|
Sub-förstärkare i klass-D och rör är nog väldigt unikt!
|
 |
|
mr. Triatic
Member

1477 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 22:08:23
|
Jag är övertygad om att det borde funka (tänker dock låta någon annan prova först :-) men jag tror som 'DrMabuse' att man kommer att få lite bekymmer med rörkonstruktionens stigtid, risken är nog väldigt stor att ljudet kommer att bli påtagligt "murrigt" eller att dynamiken blir lidande, men det är ju värt ett försök!
..apropå rör så tittade jag på ett slutrör i veckan, det var till en MV-sändare som lämnade 20kW, jag blev minst sagt sugen på att bygga en klass-A stärkare med ett sånt, men jag insåg rätt snabbt att det skulle bli ett lite väl omfattande projekt...men feta rör ÄR sexiga!! 
"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings" |
 |
|
|
Topic  |
|