Det är en kul idé. Jag har funderat lite kring en liknande konstruktion, en pulserande sfär. Den skulle drivas på samma sätt och i princip är det en ballong istället för två plana filmer, problemet med sfären är att den måste vara trycksatt. Jag tror inte att vare sig den platta eller sfäriska varianten blir den ideala högtalaren men som kul byggprojekt platsar de definitivt.
Om någon vill prova den platta högtalaren så har jag 3um polyesterfilm till salu.
zie: det ser ju ut som att det sitter ett element (bredband?) riktat neråt i botten, med nån "port" neråt och även en öppning uppåt som mynnar i ett hål mellan de två membranen. Synd att man måste betala för att se de "riktiga" ritningarna.
Det finns ju olika varianter av såndär plast. Nu var det ju längesedan jag höll på med modellflygplan, men när jag gjorde det fanns det ju olika varianter av dedär plasterna. Någon var starkare och någon var tunnare/lättare osv. Inte för att det är svar på frågan iofs men... :-)
dumbo, Kanske inget direkt svar på frågan som du sa men det ger ju en nya möjligheter att testa olika sorter! men jag måste hålla i tyglarna tills alla mina pågående byggen är klara ;)
Jag är inte helt säker men jag tror att det är polyesterfilm som används till modellflyg också. Polyester är ett lämpligt material eftersom det håller inspänningen och kan krympas lite grann med värme.
Film som skall användas på flygplansvingar bör ju ha just dessa egenskaper och är säkert utmärkt för att prova ett högtalarbygge med.
Man borde nog ta en variant som är transparent iaf. De borde vara tunnare och väga mindre. Det tycker jag, som lekman, borde vara bra. :-) Sen är det väl rätt fräckt med transparent blått eller nåt åxå för den delen. :-)
Det finns plastfilm med piezoegenskaper. Denna plast kan lätt formas till en cylinder. Det enda som behövs är sedan signalkällaoch en anpassning av signalen till plasten.
Mylar är polysterfilm och namnet är bara "trademark", Hostaphan är samma film och även de filmer som används för modellbygge är polyester har jag fått veta idag. Modellbyggfilm är nog ganska lätt att få tag på och skall fungera för en sådan här konstruktion. Bygget bör vara enkelt, det fungerar att fästa med dubbelhäftande tejp. Spänn bara upp filmen så slätt som mäjligt och krymp sedan bort rynkorna med en hårtork eller värmepistol.