HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Komprimerad musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2004/03/08 :  01:33:52  Show Profile Send €riC a Private Message
Hjälp! Jag är förvirrad!
Jag har hittills använt mig av någon version av LAME för att göra mp3:or, jag har fastnat för att göra dem i 320kBitt/s. Jag tycker nämligen att jag har hört vissa skillnader i ljud även mellan 320 och 256kBitt/s. Även fast jag bara kör med det inbyggda ljudkortet direkt till min 2-kanals förstärkare, använt ”ljudkortets” DAC alltså. Nu har jag dock börjat fundera på att köra digitalt ut från datorn till en separat DAC, någon billig begagnad i så fall. Mina funderingar består i att jag även tycker att det är skillnad på original CD (då kör jag även denna genom datorn) och 320kBitt/s mp3:a. Som det är i dagsläget är det inget jag stör mig på, jag är faktiskt osäker på om det verkligen är någon skillnad. Om jag däremot skulle få en mycket bättre ljudkvalité från datorn (genom extern DAC), så kanske dessa ytterst små skillnader skulle bli stora och störande skillnader. Anledningen till att jag vill ha en separat DAC är att det varkar vara bästa och billigaste sättet att förhöja ljudkvalitén på.
Jag kanske ändå ska börja med ett par frågor kring ljudutgångar/ljudkort! Så, jag har fåt för mig att det är bättre att köra med optisk digitalutgång än med coaxial, något om att skada förstärkaren tror jag, är det så?
En del (alla?) Creative ljudkort ska tydligen ha någon sorts inte så finurlig omvandling/omsampling, stämmer detta?
Sedan har jag hört att MP3+ ska sakna denna, stämmer detta? Annars kanske någon har nåt tipps på annat lämpligt kort för detta ändamål?

Nå, åter till det egentliga problemet! Det ska tydligen finnas en del mycket bättre komprimeringsmetoder än mp3, kanske till och med helt förlustfria (transparenta!) metoder? Jag blir givetvis nyfiken på detta, ja helt enkelt (nåja) hur man på bästa, smidigaste, minst utrymmeskrävande och mest transparenta vis lagrar och spelar upp musik på sin dator!
Jag har därför en del frågor kring detta, och kanske en del andra också, så här kommer dom!

*Har Windows XP någon sorts inbyggd Mixer som ”mixtrar” med ljudsignalen innan den når till ljudkortet och därmed digitalutgången på detta?

*På många ställen har jag läst att Kernel Streaming ska vara bra. Jag tror att det är någon sort programvara som gör att man övervinner ovanstående problem, men jag vet inte. Berätta!

*Om ovanstående stämmer, hur används Kernel Streaming och vad gör den?

*Vad är Foobar2000?

*Vad är FLAC?

*Vad är XIPH?

*Vad är MPC?

*Vad är AAC?

* Vad är OGG?

Nu blev det ju en hel del frågor, men ja jag har liksom sökt och funnit för mycket! Det är med andra ord svårt att försöka greppa allt på egen hand. Hoppas på hjälp med ”greppningen”!

Med vänliga hälsningar Eric Sandin.

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/08 :  07:26:13  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
mp3, kanske till och med helt förlustfria (transparenta!) metoder?


Lycka till...

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  07:57:16  Show Profile Send razor a Private Message
Svar på ett par av frågorna:

FLAC är ett lossless codec. Det innebär att det inte blir någon kvalitetsförlust, men heller inte någon större utrymmesbesparing.

XIPH är en "organisation", där ett antal projekt ingår, bla OGG.

OGG är ett projekt för att skapa fria codecs för musik och video. Än så länge är Vorbis det mest kända, som är tänkt som en ersättare för mp3. Personligen använder jag numera enbart vorbis när jag rippar skivor. Personligen tycker jag att kvaliteten blir bättre än med mp3. Dessutom är vorbis gratis, fritt, och helt utan patent (något som mp3 inte är).

När det gäller att koda musik, vare sig det är till mp3 eller ogg, så rekommenderar jag vbr istället för en fast bitrate. Detta gör att encoderns algoritmer själva kan avgöra vilken bitrate som krävs för en frame, för att få en jämn kvalitet. Fast bitrate = förutsägbar filstorlek, varierande ljudkvalitet. Variabel bitrate = varierande filstorlek, jämn ljudkvalitet. För ogg är detta särskilt viktigt, ogg SKA användas med vbr (vilket också är standard).
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2004/03/08 :  08:47:24  Show Profile Send bambadoo a Private Message
http://www.xiph.org/ogg/vorbis/listen.html
Er en liten sammenligning på noen formater.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/03/08 :  08:53:13  Show Profile Send hjort a Private Message
Mp3 i datorn med ljudkort vars DA-omvandling sitter just i datorn med alla digitala störningar, så får du en ljudförsämring även om du kör med helt förlustfri Wav. jämfört med en stationär CD spelare.

Om du istället använder digital ut lär du få jitter problem, iaf med Creative o liknande.
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:15:09  Show Profile Send Ix a Private Message
Fyller på med lite svar:

* AAC är det format som är "efterträdaren" till mp3. Ses ofta med filändelserna mp4, eller m4a. Erbjuder samma kvalitet som mp3 fast vid lägre bitrates. Dock är formatet långt ifrån lika moget som mp3, och förbättringar kommer ske.

* Foobar2000 är en musikspelare till PC (som t.ex. Winamp). Det är faktiskt en gammal utvecklare till Winamp som lagt av och startat sitt eget projekt instället, alltså Foobar2000. Det saknar några funktioner som andra spelare har (framför allt ett bra användargränssnitt,, tycker jag), men har istället funktioner som andra saknar. Det har blivit hippt bland audiofilwannabes som säger sig höra en enorm skillnad i ljudkvalitet mot andra spelare. Enligt upphovsmannen själv är det dock ren inbillning.

*FLAC är som sagt en "lossless" komprimeringsteknik. Det ger oftast 30-40% mindre filer än originalstorleken, enligt min erfarenhet. Men det finns ingen anledning att begränsa sig till bara det här formatet...finns massor! Och eftersom alla är förlustfria finns det ingen skillnad i ljudkvalitet, bara prestanda. Bäst kompression ger Monkey's Audio (filändelse: ape). Andra stora är bla Shorten och WavePack.

*Angående att koda mp3:or i CBR vs. VBR. En VBR-fil kan inte låta bättre än en (riktigt kodad) CBR 320-fil. Den är nämligen som en VBR-fil som slösar max antal bitar hela tiden. Försök att använda LAME med switchen "--alt-preset insane". Det ger det bästa ljudet du kan klämma ur MP3-formatet i dagsläget. Duger inte det, tja, då är det kanske lossless du ska kika på.


Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/03/08 :  11:22:48  Show Profile Send Ix a Private Message
En sak till:
Ja alla Creatives nyare ljudkort (Från Live! och frammåt) samplar upp signalen till 48kHz. Det har pratats om massa olika tekniker för att undvika detta, t.ex. med andra drivrutiner etc. Ingen av dessa har dock, mig veterligen, fungerat.

Vill man ha riktigt bra ljud från sin dator bör man nog ta steget bort från Creatives kort som framförallt är till för balla effekter i datorspel, därav EAX till exempel.
Ett kort som många rekommenderar för enklare musikproduktion och finlyssning är M-Audio Audiophile 2496. Kostar ca 1600 kr nytt i butik. (Vilket ger 2 kanaler in/ut, samt digital in/ut och MIDI in/ut).


[edit] fixade lite stavfel [/edit]

Edited by - Ix on 2004/03/08 11:24:09
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  12:22:10  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
€riC: Med M-Audio Audiophile 2496 ljudkortet och digitalt (SP/DIF) ut så används inte Windows interna mixer, och det sker ingen uppsampling.
Många (Inkl Sound Blaster) uppsamplar digitalsignalen till 48 kHz. Att det sker kan testas på många olika sätt. Ett är koppla digitalt (SP/DIF) till en surroundreciever och se vad den indikerar för insignal. Ett annat sätt är att spela upp de DTS ljudfiler som finns på SRs hemsida, om ljudkortet uppsamplar så hörs det bara ett brus (eller ingenting).

Även ljudkort som är inbyggda på moderkorten uppsamplar till 48 kHz, tex Asus mfl.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  13:08:08  Show Profile Send razor a Private Message
Ix:

Visst kan man köra cbr 320kpbs, men vitsen med ett "lossy format" är ju att komprimera, och då att göra det så bra som möjligt. Det är ju bättre att köra med vbr än cbr 192kbps t ex, eftersom vbr-varianten kan gå upp till 320kbps för de frames som kräver det.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:18:50  Show Profile Send iffe a Private Message
Jag är seriöst sugen på att köpa en stor hårddisk (de är ju inte så dyra nuförtiden) och rippa hela skivsamlingen i förlustfritt APE-format. Enkelt och smidigt att komma åt allt sen, och ingen ljudförsämring.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:25:15  Show Profile Send regner a Private Message
finns det några "lossless" format som är lämpade för dvd audio?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:54:12  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
DVD-A är redan ett "lossless" format, som kallas MLP. Meridian Lossless Packing.

Edit, länk: http://www.meridian-audio.com/p_mlp_in.htm

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2004/03/08 14:56:29
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/08 :  14:55:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Enkelt och smidigt att komma åt allt sen, och ingen ljudförsämring. "

Jag är skeptisk...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/08 :  15:27:58  Show Profile Send iffe a Private Message
Sanoj: Med APE kan du återställa filen till originalskick, det är alltså en oförstörande komprimering. Hur det skulle ge en ljudförsämring kan du väl förklara för mig.
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:27:20  Show Profile Send Ix a Private Message
quote:
Visst kan man köra cbr 320kpbs, men vitsen med ett "lossy format" är ju att komprimera, och då att göra det så bra som möjligt. Det är ju bättre att köra med vbr än cbr 192kbps t ex, eftersom vbr-varianten kan gå upp till 320kbps för de frames som kräver det.


Helt sant. Komprimerar själv i VBR. Men om han tycker att både CBR 256 och 320 inte är tillräckligt bra, tror jag inte heller VBR räcker för honom. Även om VBR använder bitarna "där de behövs" är inte algoritmerna perfekta. Med CBR 320 behöver det inte vara det, utan kör mer efter principen "fullt ös - medvetslös"

Håller dock med dig...med för stora filer försvinner vitsen med MP3.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:30:16  Show Profile Send henricsson a Private Message
Högintressant tråd. Vilken kompetens formuet besitter.

Medelsvensson = 100 IQ

HiFiForum.nu = 100 * 4000 -> 400.000 IQ.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:37:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Sanoj: Med APE kan du återställa filen till originalskick, det är alltså en oförstörande komprimering. Hur det skulle ge en ljudförsämring kan du väl förklara för mig. "

Vem säger att den återställs till ursprungsskick?....försäljaren av programmet?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:44:20  Show Profile Send Rollo a Private Message
Programmet 'bdiff' kan göra bit-för-bitjämförelser av filer och torde säga att filerna är identiska.

(dessutom säger bdiff att kopiering av ett ljudspår till hårddisk medelst EAC flera gånger ger identiska resultat. Jag vet inte om fil == ljudspår, men EAC verkar inte 'sväva på målet' när den kopierar från CD.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:44:41  Show Profile Send iffe a Private Message
Att man kan komprimera något och sedan återställa det till originalskick är ju inget nytt direkt. Zip, Rar etc. är ju format som har funnits i evigheter. Ape är bara optimerat för just musik, och den effektivaste (så vitt jag vet) förlustfria komprimeringen i dagsläget. Ifrågasätter du att Zip komprimerar filer utan förluster också? Filerna blir bit för bit identiska med originalfilerna när man packar upp dem, punkt. Tycker inte det finns något att ifrågasätta.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:49:56  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Nu ska räknas lite...

Ett vanligt CD-album på 640Mb rymmer typiskt omkring 12-14 låtar, dvs ca 50 Mb per låt. Komprimerat med hjälp av t.ex APE (som om jag har fårstått det rätt fungerar ungefär som winzip) så blir det ca 35Mb kvar på låt med en komprimering med 30%. Köper man då en 300Gb disk så innebär det dryga 8500 låtar (eller ca 700 album enligt antagandet ovan) som är samlade på ett ställe!

Bortsett ifrån tiden som det tar att rippa alla album så är det lite lockande!

Det problem som kvarstår är att hitta ett bra sätt att bläddra bland låtarna. I ett studentrum så har man alltid datorn tillgänlig. När man har vuxit upp så försöker man separera datorn från delen utav lägenheten där man bor. Någon som har någon bra förslag? Windows Media Center kanske kommer bli det som gäller? Sen är det bara att leta reda på en tyst dator , ansluta den via ett bra ljudkort till en extern DAC!

Spännande, men inte riktigt moget än...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:54:20  Show Profile Send iffe a Private Message
Ungefär min plan. Kör med ett kvalitetsljudkort som spelar klart i klass med en hyfsad cd-spelare. När jag får pengar över blir det antagligen en stor hårddisk med plats för skivsamlingen. Mina 300 skivor ryms nog ledigt på 100Gb. Tycker personligen att Winamp funkar utmärkt till att bläddra bland skivor, förutsatt att man har stenhård ordning på låtarna förstås. /Genre/Artist/Album/ i mitt fall.
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:51:35  Show Profile Send razor a Private Message
PatrikB:

Titta på Roku Soundbridge!

http://www.rokulabs.com/products/soundbridge/index.php
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:57:53  Show Profile Send Patrik B a Private Message
razor: Niiiice!

Det är bara ett litet problem med dessa maskiner och det är att dom kräver någon form utav "server"-programvara installerad på en dator. Men om bara ett litet tag så kanske dom kan använda sig utav en katalog på en nätverksdisk (visst kallas nätverksdiskarna för Snap-servrar!?), då kommer dom bli riktigt intressanta!

Edit: Diverse stavfel...

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2004/03/08 18:08:32
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:28:27  Show Profile Send Ix a Private Message
quote:
Tycker inte det finns något att ifrågasätta.
Det finns det sannerligen inte!!

Angående att hitta låtar/skivor snabbt i en stor samling så fungerar Media Library i Winamp 5 (eller iTunes som det är en kopia av) alldeles utmärkt. Med största sannolikhet snabbare än att leta bland 300 fysiska skivor.

Det största problemet med att ha all musik på datorn är nog fläktljud från datorn faktiskt. När tillverkarna väl löst det är nog skivor snart ett minne blott.

Edit: klargjorde lite...

Edited by - Ix on 2004/03/08 18:32:44
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:23:09  Show Profile Send razor a Private Message
PatrikB:

Förmodligen används serverprogramvara för att den kör med något icke-standardiserat protokoll. Orsakerna till det kan vara flera. Att implementera smb-protokollet (som används för windowsutdelningar) är icke-trivialt, och kräver en del datorkraft, även om det finns fria implementationer såsom Samba.

Nfs hade nog varit enklare, men hade begränsat användningsområdet till de som kör unixsystem.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:38:06  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Det problem som kvarstår är att hitta ett bra sätt att bläddra bland låtarna.


Ett tips är Apples Itunes, mycket bra programvara (i alla fall till mac). Det finns även att ladda hem till olika win versioner, vet dock inte hur bra de är.

Retro låter fint.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000