Author |
Topic  |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
|
Punk
Member

108 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 19:06:27
|
Då kan jag tala om att du har liknande tankegångar som mig och en annan man som brukar hänga här på forumet.
Vi har även planerat att mickla ihop div. högt. kablar
Biltema kick's A** 
|
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 19:26:23
|
Personligen så skulle jag vara lite försiktig att sätta ihop skärm med jord och vise versa.
Där jag jobbar,när jag inte studerar, så bygger vi elskåp med en massa signalkablar. Något som vi hela tiden är konsekventa med är att skilja signaljord så som skärmar icke använda parter osv. från jord. Just med personsäkerheten i åtanke.
Något annat som vi även gör med våra kablar är ett isolationstest. Det innebär att vi kollar att isoaltionen på våra kablar klarar en spänning på 2000V i 1 min utan att få överslag från ledaren ner till jord, allt detta för att se om kablarnas isolation är hela och uppfyller våra kraven på just personsäkerhet och detta är en vanlig 3*1,5mm^2 som anvädnds för bla AC 220V.
Så jag kan tänka mig att nätsladdarna (vanliga kommersiella) har en liknade test och skall du blanda in skärm/krympslang så tror jag att den inte skulle klara ett sådant test vilket kan leda till personfara i värsta fall.
OBS Jag säger inte att det behöver leda till med men Murphy kan dyka upp när man minst anar det.
Mvh Tobias |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 22:14:57
|
Hej T.! Men vart skall man isf leda skärmen (/-arna)?
"Så jag kan tänka mig att nätsladdarna (vanliga kommersiella) har en liknade test och skall du blanda in skärm/krympslang så tror jag att den inte skulle klara ett sådant test vilket kan leda till personfara i värsta fall."
Men Supra LoRAD har ju en skärm i sig som troligen kommer ta hand om dom största elektriska- och magnetiska-fälten, ytter-skärmen, kabelstrumpan och krympslangen kommer ju vara som ett "extra lager" utanpå själva nätkabeln. Blir det ändå inge bra?
Skall man kanske leda skärmen i Supra'n till jord-kabel'n (den i nätkablel'n) och ytterskärmen till ngt. annat? El. skall jag bara strunta i extraskärmen?
Om ngn. annan har synpunkter el. tips så skulle jag vara väldigt tacksam.
Förresten; Vem är Murphy?! 
Mvh
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/16 : 22:28:11
|
Murphys lag. Den om alltings jävlighet. Kan något hända så händer det!
|
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 08:35:16
|
no_85, fråga Jorma, han är ju elektriker!
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 09:02:57
|
Ursäkta 85 missade att du skulle använda SUPRA LoRAD (frågan är om du egentligen behöver extra skärmning med den).
Det finns några alternativ (egentligen säkert många mer men jag är för trött nu). 1: Jorda i jord i bägge ändarrna (risken finns att strömen går genom strumpa pga lägre resistans än i den riktiga jordkabeln, rent teoretiskt sett)
2: Jorda i bara väggkontaktsänden och fria ändar nära slutsteget.
3: Helt fria ändar i bägge hållen.
Vilket som blir bäst är svårt att säga. Det finns nämligen risk för att störningar uppstår med alla kopplingar dock så är det olika beroende på vilken applikation man har, hur nätet ser ut samt omgivningen (störkällorna).
Jag tycker dock att du skall, som SZR säger, höra med en elektriker med tanke på personsäkerheten (är tyvärr ingen själv, bara kabelapa med för mycket kunskap för att konstruktörerna skall bli glada ).
Mvh Tobias |
Edited by - tkiuru on 2002/09/17 09:04:10 |
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 11:12:01
|
menar ni att man inte skall jorda sina stickproppar?
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
Punk
Member

108 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:24:55
|
Beror väl lite på om den skall in i ett jordat eller ojordat uttag.
Jordningen gör ju inte så mycket nytta om man har ojordat i väggen
I min värld är det jag som bestämmer |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:49:10
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
menar ni att man inte skall jorda sina stickproppar?
Det jag syftade på som kanske inte framgick var de skärmar som dels kabeln inehåller samt den som tänkte läggas dit i efterhand.
Förtydligande: Om gnye/gröngul redan finns skall den alltid kopplas in.
Kan berätta om en liten historia om när jag var ung. Så hade jag inget jordat uttag i rummet detta ledde till en massa störningar i anläggningen som sedan försvann när helt plötsligt uttaget blev jordat.
Mvh Tobias |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:54:32
|
Hej! Jag har nu fått info om att jag på Supra LoRAD INTE behöver koppla in skärmen i jord! Då jordledaren har ett "halvledande" plasthölje som kopplar denna till skärmen. Och skärmen på Supra LoRAD har ingen verkan om man inte har jordade väggkontakter.
Med tanke på dom ev. riskerna så struntar jag nog i den extra skärmen på nätkabel'n.
Vänligen
// no_85 ..::Prylarna::.. _______________________ I'm #85 so why try harder... |
 |
|
tkiuru
Member

112 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:32:20
|
Det var mer än jag visste, skulle hållit tyst istället...ber om ursäkt för mitt icke vetande!
Måste dock kommentera att det lär vara en avancerad kabel det där! Skulle vara intressant att veta vilka störningar den skyddar mot.
Mvh Tobias |
Edited by - tkiuru on 2002/09/17 16:35:03 |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:40:32
|
quote: Originally posted by tkiuru
Det var mer än jag visste, skulle hållit tyst istället...ber om ursäkt för mitt icke vetande!
Måste dock kommentera att det lär vara en avancerad kabel det där! Skulle vara intressant att veta vilka störningar den skyddar mot.
Mvh Tobias
Det skulle du absolut INTE ha gjort (hållt tyst dvs ;)! Jag är mkt. tacksam för din hjälp och dina tips.
Skulle också vilja veta vilka sorters störningar den skyddar mot.
Mvh
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:41:17
|
Aha, som jag trodde då, man ska jorda, men behöver inte jorda en extra skärm..

------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
mackan
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:44:00
|
Jag köpte 2 meter supra lorad till min Yamaha 420, efter att ha tagit av chassit såg jag att det inte fanns någon jord vid el anslutningen, vart ska jag ansluta jord till stärkaren? |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 20:15:45
|
M.; Låter inte kul/bra det där. #85* misstänker att hela idén med Supra LoRAD (som är skärmen?) ej kommer att fungera, och därför inte göra ngn. skillnad mot din vanliga nätkabel.
*= no_85** **= moí*
Mvh
 |
|
mackan
Starting Member
2 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 20:23:44
|
men vart ska jag då ansluta jorden? Borde väl gå att ansluta i chassit! |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 20:34:13
|
Hej M.! Nej!, men möjligen om du hittar stjärn-jorden (om den har ngn. sådan (vilket jag tror)). Men då är du tvungen att dra nya interna kablage, och troligtvis byta nätbrunnen till en som har jordad anslutning (troligtvis större än den innan). Vilket betyder att du då är tvungen att ta nytt hål, vilket är jobbigt, och kan skada förstärkaren (pga att det kan komma "metall-flisor" i maskineriet).
Dessutom vet jag inte om du får så mkt. skillnad överhuvudtaget, då jag har för mig att modellen du har är en av dom lägre modellerna i Yamaha's 5-kanaliga serie (-r). Så jag skulle inte tycka att det var motiverat.
Så jag avråder dig trots att jag inte har 100% koll på detta, men vänta på att ngn. annan svara innan du agerar. Men jag skulle bli förvånad om du får ngt. annat svar än jag gett dig.
Så mitt tips till dig är, om du kan; lämna tillbaka kabel'n. Annars sälj, du borde inte förlora så mkt. på det ändå, om man tänker på vad som kan hända om du skulle koppla fel och steget(/-n) el. ngt. i lådan brinner upp el. på annat sätt går sönder.
Mvh
Edited by - no_85 on 2002/09/17 20:35:13 |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/09/19 : 08:49:19
|
quote: Originally posted by tkiuru
Hej T.! På www.jenving.se kan man läsa följande om Supra LoRAD;
"LoRad stands for Low Radiation of electric and magnetic alternating fields. Protects your equipment from radiated mains noise as well as from RF pick-up. Short pitch twisting of the cores cancels both radiation and pick-up of magnetic alternating fields."
Mvh
 |
|
|
Topic  |
|