HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ut QLN och in med Revel Performa
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:42:56  Show Profile Send AndersB a Private Message
Igår kväll bars de in i rummet och upp på stativen. Efter ikoppling bar det iväg in i musikvärlden med diverse skivor och musikstilar. Efter letande och sållande bland stativare av olika märken/modeller och en del vånda (i och för sig trevlig sådan)var det dags för att leta efter svar på frågorna: hur mycket bättre skulle det låta? Skulle det bli en ny dimension till musiken? Skulle det låta lika bra som i affären?

OJOJOJOJ!Ett stort steg framåt och/eller uppåt vad gäller musikupplevelse. Efter ett par timmars lyssning sitter man där med ett fånigt flin på läpparna. Bredvid sitter Kärleken och flinar även hon, åt samma sak - vilken förbättring. På parametrar som närvaro, djup, bredd, detaljer ja allt det här som används för att beskriva vad musikupplevelsen innebär låter det bättre.

Nu var det väl inte tänkt att detta skulle bli en recension, utan över till min lilla undran. Väl medveten om att helheten av en musikupplevelse överstiger summan av delarna ("anläggninsdelarna") kan jag ändå inte undgå att undra hur mycket högtalarna egentligen betyder i en anläggning? Vad tycker ni?

Det är kul när det är skoj!!!

Anders

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:57:44  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Ja, vilken del är viktigast? Det går ju egentligen inte att svara på, för om du saknar en del så fungerar det inte :-)

Men jag tycker nog att högtalarna är den komponent som kan "prägla" ljudet mest. Men ett par bra högtalare lär ju inte spela bra i fel sällskap. Det där är svårt.

Mvh
Audionet

"Om man inte är bäst, så får man vara annorlunda"
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:00:10  Show Profile Send drgreen a Private Message
hehe har oxå burit in mina revel..fast den lite större ultima studio (aj träningsvärk i kroppen efter det..) å visst..det flinades lite hemma hos mej oxå

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:10:11  Show Profile Send AndersB a Private Message
Akta ryggen, drgeen annars kanske du tvingas rehabilitera dig med musikterapi!!

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:32:27  Show Profile Send drgreen a Private Message
prexis..tror du man kan remittera till det?

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:35:34  Show Profile Send Timbre a Private Message
Den ständiga uppgraderingsdansen...
Men kul är det och när man ramlar på dom stora förbättringarna blir det en ny skivsamling på köpet.
Trevligast av allt är att gå tillbaka och spela skivor som stått i hyllan ett par år.
får man allt i ett svep...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:46:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Men kul är det och när man ramlar på dom stora förbättringarna blir det en ny skivsamling på köpet.
Trevligast av allt är att gå tillbaka och spela skivor som stått i hyllan ett par år.

Man skulle ju även kunna tyda det faktum att man lyssnar på väldigt mycket gammalt i den nya stereon, som ett kvalitetstecken på att uppgraderingen är varit lyckad. MvhKristofer

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/09/17 :  12:16:34  Show Profile Send Neodynium a Private Message
[quote]Originally posted by Timbre

Just det som du nämner är såååå gött..=) Allt blir magiskt igen.

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/17 :  12:21:45  Show Profile Send AndersB a Private Message
Timbre och Kristofer
Uppgradering -stor ljudförbättring + skivsamling = "NYA" skivor till ett fantastiskt lågt pris. Det kanske till och med är billigt att uppgradera (ler)?

Anders

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/09/17 :  12:29:28  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by AndersK

Timbre och Kristofer
Uppgradering -stor ljudförbättring + skivsamling = "NYA" skivor till ett fantastiskt lågt pris. Det kanske till och med är billigt att uppgradera (ler)?

Anders

Billigt och billigt, allt har sitt pris men det är till stor del som du säger. MvhKristofer

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/17 :  12:48:33  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har bytt det mesta i anläggningen senaste åren, högtalarbytet gjorde klart mest skillnad! Så egentligen är väl högtalarna viktigaste - och svåraste - länken, om de är för dåliga får du inte ut vad grejorna bakom kan ge, är de för bra så visar de hårt på bristerna. Eftersom de är sista länken finns inte så mycket att göra efter att ljudet passerat dem...

/P
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/17 :  12:55:51  Show Profile Send AndersB a Private Message
"Så egentligen är väl högtalarna viktigaste - och svåraste - länken, om de är för dåliga får du inte ut vad grejorna bakom kan ge, är de för bra så visar de hårt på bristerna"

Jag kör nu med Cyrusprylar - Cyrus 7 och CD 1.5, som kanske inte riktigt lirar i högsta divisionen, men jag måste säga att det låter svinbra. Antingen är det högtalarna som briljerar eller elektroniken som nu kommer till sin fulla rätt?

Det är roligt att spekulera, när det låter bra...

Anders

Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:09:39  Show Profile Send drgreen a Private Message
högtalarna är ju oxå det enda som egentligen måste matcha rummet man spelar i..sen får man matcha förstärkaren efter högtalaren som matchar rummet..öhh mkt matchande blir det..

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:47:35  Show Profile Send j.persson a Private Message
QLN vilka byttes ut mot Revel vilka?

Jag har ganska höga tankar om Revel, de verkar utvecklas på ett vetenskapligt sätt som tilltalar mig. Och Revel Performa F50 gjorde mycket bra ifrån sig på Arken tycker jag.

mvh,
Jonas Persson

Edited by - j.persson on 2002/09/17 13:47:56
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:50:29  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:
Originally posted by Per Berger

Har bytt det mesta i anläggningen senaste åren, högtalarbytet gjorde klart mest skillnad! Så egentligen är väl högtalarna viktigaste - och svåraste - länken, om de är för dåliga får du inte ut vad grejorna bakom kan ge, är de för bra så visar de hårt på bristerna. Eftersom de är sista länken finns inte så mycket att göra efter att ljudet passerat dem...
/P

jo rummet...

s.m.f forever
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:51:41  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Javisstja...

/P
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:53:20  Show Profile Send drgreen a Private Message
quote:
Originally posted by j.persson

Jag har ganska höga tankar om Revel, de verkar utvecklas på ett vetenskapligt sätt som tilltalar mig. Och Revel Performa F50 gjorde mycket bra ifrån sig på Arken tycker jag.

mvh,
Jonas Persson

du får väl svänga förbi mej då när jag fått upp mina reveler ordentligt..

Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/09/17 :  14:17:10  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:
Originally posted by drgreen

quote:
Originally posted by j.persson

mvh,
Jonas Persson

du får väl svänga förbi mej då när jag fått upp mina reveler ordentligt..

Låter intressant... själv uppehåller jag mig i mellersta Skåne, vilket för en del gör det svårt att förstå vad jag säger!

Skämt åsido, var i Sverige finns du och Revelarna!?!?

mvh,
Jonas Persson
Go to Top of Page

drgreen

946 Posts

Posted - 2002/09/17 :  14:20:34  Show Profile Send drgreen a Private Message
eskilstuna håller vi till i..mina älsklingar å jag..

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2002/09/17 :  14:29:23  Show Profile Send AndersB a Private Message
J Persson

Juvelerna heter Revel Performa M20 och finns nu i Göteborg.

Anders

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/09/17 :  14:40:17  Show Profile Send markku a Private Message
Anders,

Vad spännande! Lycka till! Jag själv kaprade det allra första paret av M20:or, då dom kom. Är lite nyfiken dock, och ville kolla småningom andra stativare, bara att det inte finns så många rundt att bry sig om. På min lista står Isophon Galileo, Wilson Benesch Arc (ev Discovery) och Earthworks Sigma 6.2. Men jag tror jag vinner mera, när jag byter ut Amplifixen först, men det är ju en annan historia....

mvh
Markku
What is is, what is not, is possible. - Blixa Bargeld
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:44:00  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag är också väldig förtjust i mina M20, ett klart lyft över mina tidigare Monitor Audio Studio 6. Men då hade jag uppgraderat och tweakat systemet en hel del innan. Annars hade de inte kommit till sin rätt. Med en sådan högtalare kan det nog bli väldigt fel om man inte har tillräckligt bra grejor före i kedjan.
M20 går förvånansvärt långt ner i basen, i alla fall med rätt förstärkare. Upplever inget behov av en sub. Misstänker också att stativhögtalaren kan vara att föredra framför storebror, golvaren F30 i mindre rum.

Anders

Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2002/09/17 :  22:55:27  Show Profile Send krelle a Private Message
Markku, ett litet tips när du byter ut amplifixen, prova att lyssna på sim audio moon (nu tjatar jag om det igen) men det kan vara värt det.....Krelle

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000